Seniornett skal gjennom sine foreninger og sentralt:
- arbeide for å fremme seniorers bruk av digitale verktøy og tjenester
- arbeide for å tilby seniorer opplæring, støtte og veiledning i bruk av digitale verktøy og tjenester
- være et faglig og sosialt nettverk for medlemmene
- arbeide for at seniorer kan delta på en fullverdig måte i den digitale utviklingen i samfunnet
- vise at digital kompetanse blant seniorer er viktig i et folkehelseperspektiv
- være en konstruktiv samarbeidspartner for alle aktører som arbeider innenfor Seniornetts interesseområde
Digitalisering har blitt en viktig faktor for å kunne leve et selvstendig liv. Både i arbeidslivet, i det sosiale livet og i den praktiske hverdagen kreves det at befolkningen mestrer bruk av digitale verktøy og tjenester. Nettbank er blitt allemannseie og det offentlige har digitale løsninger som hovedregel.
Fortsatt mangler mange i gruppen over 55 år den grunnleggende digitale kunnskapen som trengs for å benytte både og offentlige og private tjenester. Digital kompetanse er definert som en basisferdighet på lik linje som å kunne skrive og lese.
I de siste årene har titusener av eldre fått kontinuerlig oppdatering, kunnskapspåfyll og støtte av organisasjonens ca. 220 Seniornett-foreninger. De lokale foreningene fungerer som sosiale møteplasser, og hvor de kan utveksle erfaringer og holde hverandre oppdatert.
600 000 personer bosatt i Norge har ingen eller lav digital kompetanse. Blant dem er den aller største gruppen seniorer, men også barn og unge og enkelte innvandrergrupper regnes inn i dette tallet.