Digital støttekontakt er et nybrottsarbeid. Vi vet i dag at det er frivillige i Seniornett som hjelper eldre med å betale regninger i nettbanken. Noen gjør det hjemme som den eldre selv. Og det er mange kommuner der frivillige besøksvenner reiser hjem til eldre og hjelper dem med «data». Men hvordan kan dette gjøres trygt, både for den som trenger hjelp og den som mottar hjelp? Det ønsker vi å finne ut gjennom prosjektet.
– Vi i Seniornett er takknemlige og ydmyke for den flotte gaven vi har mottatt fra Elkjøp-fondet. Med prosjekt «Digital støttekontakt» håper vi å kunne hjelpe eldre til å klare sine digitale gjøremål selv når hender og hode kanskje ikke helt samarbeider, sier generalsekretær Kristin Ruud i Seniornett.
– Vi er spesielt glade for at advokatfirmaet Thommessen har tatt på seg oppgaven med å utrede den juridiske delen av prosjektet. Det er ett av Norges største og mest velrennomerte advokatfirmaene som har tatt på seg oppgaven til en veldig hyggelig pris. Og at både DNB og NorSIS bidrar med sin kompetanse inn i prosjektet, fortsetter Ruud.
Prosjektet skal vare i to år. Seniornett er nå i gang med å finne kommuner som vil samarbeide om «Digital støttekontakt».