92-åringen som ringte Seniornett en snøfull formiddag var litt skjelven. Men hun var fast bestemt på at nå skulle hun melde seg ut av Seniornett. Hun skulle slutte å bruke data fortalte hun meg, det var blitt for vanskelig.
Vi kommer kanskje alle dit? Noen før og noen senere i livet. Å være medlem i Seniornett er en frivillig sak. Men de som nå melder seg ut var rimelig godt voksne da de ble utstyrt med Bank ID, fikk kodebrikke og nettbank. Ikke alle skjønner at Bank ID er noe de aldri må gi til noen andre, selv ikke den nærmeste familien. Og at det som sto med liten skrift fra Bank ID da avtalen med banken ble inngått faktisk gjelder. Like lite som du gir fra deg passet ditt, eller lar andre skrive under dokumenter i ditt navn, like lite skal du la andre betale regninger med din Bank ID. For om den du stoler på til å hjelpe deg å betale regninger i nettbanken plutselig viser seg å misbruke din tillitt, da er det du som må betale.
At du ikke skal låne bort Bank ID til noen, betyr jo ikke at du må slutte å betale regningene dine. Det betyr bare at du må bruke andre løsninger. En løsning er å ha en du stoler på til å sitte sammen med deg når du “er i banken”. Kanskje kan du begynne med brevgiro? Noen banker lar pårørende ha begrenset råderett over en annens bankkonto. Fordelen med det er at den pårørende bruker egen Bank ID, og at han ikke kan oppta lån i ditt navn.
Jeg var nylig i Kommunal- og moderniseringsdepartementet på møte. Blant de tingene vi diskuterte var det med Bank ID og problemet med at eldre låner bort den elektroniske ID-en sin. Hvordan kan vi sikre eldre fra å bli lurt? Bankene har åpenbart et ansvar når de utstyrer eldre med Bank ID og kodebrikke. Har de egentlig forsikret seg om at kunden forstår hva Bank ID innebærer?
Jeg pleier å si at Bank ID er en digital kopi av deg. Den som har Bank ID-en din er som en kopi av deg på nettet. Den er deg. Den elektroniske identiteten din brukes ikke bare når du er i nettbanken. Du bruker den også når du signerer for lån, salg av bolig, bestille legetimer, endre skattekort – ja egentlig alt som skal gjøres digitalt. Den som har tilgang på din Bank ID har tilgang til “alt”.
Seniornett har som formål å holde seniorer på nett. Vi skal bidra gjennom kurs og veiledning til at eldre fortsetter å være på nett. Og vi skal arbeide for at det finnes gode løsninger for de som ikke klarer den digitale hverdagen lenger.
Ha en god helg!
Kristin Ruud
generalsekretær