Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

E-post

Alt du trenger å vite for å komme i gang med e-post

Hva er e-post og hvorfor trenger jeg det?

E-post er en tjeneste som lar deg sende brev gjennom internett. På sekunder kan du sende meldinger til andre siden av verden, eller bare til naboen. Det er også en nøkkel til internett og tjenestene det har å tilby.

E-post som vi kjenner det i dag, ble utviklet på slutten av 60-tallet, og siden den gang har det vært den dominerende kommunikasjonsformen blant internett brukere. Etter at internett gjorde sitt inntog i de fleste hjem på 90-tallet, har det i stor grad tatt over for mye av tradisjonelle postforsendelser. Post som brev, regninger og reklame kan nå mottas på e-post, fremfor i postkassen.

Men det er i forbindelse med bruk av internett og andre digitale tjenester, at e-post viser seg mest nødvendig. Hvis du vil bruke tjenester som Facebook, TV 2 Sumo, Netflix, abonnere på nettaviser eller handle på nettet, trenger du en e-postadresse for å registrere deg som bruker, og for å logge deg inn. De siste årene har det også blitt vanlig at pc- og mobilprodusenter, krever at du registrerer en e-postadresse før du kan ta i bruk pc-en eller mobilen.

En e-post adresse er med andre ord kjekt å ha, selv for deg som ikke ønsker å gi opp penn og brevpapir helt enda.

Er det dyrt med e-post?

I de fleste tilfeller er det helt gratis å bruke e-post, det finnes leverandører som tar betalt, men med antallet gratistjenester som er tilgjengelig, er det fullstendig unødvendig å betale for det.

Hva kan jeg sende?

Med e-post kan du sende hva du vil, eller nesten hva du vil i hvert fall. E-post brukes til å sende alt fra korte meldinger bestående av noen få ord, til lange avhandlinger om både det ene og det andre. Du kan også sende tekst dokumenter (Word, Exel etc.), bilder, filmklipp, lydklipp og alle andre datafiler kan sendes. Som oftest er den eneste begrensingen at filene ikke er for store. Hvis du vil sende mange bilder på en gang eller et lengre filmklipp, kan det hende du støter på problemer. En løsning på problemet er å dele opp forsendelsen der det er mulig.

Så hvordan får jeg en e-postadresse?

Steg 1 er å velge en leverandør, altså et selskap som tilbyr e-posttjenester. Mange kabelselskaper, som Canal Digital, Get og Altibox tilbyr e-post inkludert i sine abonnementer. Google og Microsofts e-posttjenester, Gmail og Outlook.com (tidligere Hotmail), er populære tjenester man kan ta i bruk helt gratis.

Steg 2 er å velge et brukernavn, brukernavnet er et unikt navn som identifiserer en e-postbruker og sørger for at e-poster sendes i rette hender. Det er den første delen av e-postadressen, delen før @-tegnet.

Steg 3 er å registrere seg. Dette gjør man som oftest på leverandørens nettside. Her må man fylle inn noen opplysninger, som navn, fødselsdato og ofte telefonnummer, i tillegg til ønsket brukernavn. Etter registrering er e-posten klar til bruk.

Hva er @?

Krøllalfa (@) også kjent som alfakrøll, at, ætt og snabel-a, brukes for å koble mottaker og nettadresse.

Hvordan ser en e-postadresse ut?

En epost adresse består av tre deler, brukernavn, krøllalfa (@) og domene. For eksempel brukernavn@domene.no, ola@nordmann.no og janne.jansen39@gmail.com.

Domene er en nettadresse,  altså adressen du skriver inn for å komme til en spesifikk nettside, for eksempel www.eksempel.com eller www.seniornett.no. Domenet i e-postadressen forteller hvilken nettside e-posten skal leveres til. En e-postadresse som slutter på @eksempel.com forteller at e-posten skal sendes til nettsiden www.eksempel.com og en e-postadresse som slutter på @outlook.com sendes til nettsiden www.outlook.com.

Domenet er ofte navnet til leverandøren din eller deres mailtjeneste, om den har et annet navn (som Telenors mailtjeneste online.no). Men for noen hundrelapper i året kan man velge sitt eget domene.

Brukernavn er et unikt, selvvalgt navn som identifiserer adressaten. Det er den delen av e-postadressen som kommer før @-tegnet.

Et brukernavn består av tall, bokstaver (ikke æ,ø,å) eller en kombinasjon av disse, og i mange tilfeller tegn som punktum (.), bindestrek (-) og understrek (_). I utgangspunktet kan du velge hva du vil som brukernavn, enten det er navnet ditt, et kallenavn eller noe helt annet. Kravet er at ingen andre bruker det samme brukernavnet fra før. De med vanlige navn opplever ofte at brukernavnet de ønsker er opptatt, for å løse dette kan man for eksempel forkorte navnet eller legge til noen tall.

Hvordan kan jeg lese og sende e-post?

Når du har e-postadressen satt opp har du i utgangspunktet det du trenger for å lese og sende e-post. Gjennom det som kalles webmail, kan du sende, motta og lese e-post gjennom nettleseren din (Chrome, Edge, Explorer, Firefox, Safari). Med webmail har du tilgang til e-posten din fra hvilken som helst datamaskin, nettbrett og smarttelefon i hele verden.

Det er også mulig å installere et e-postprogram til datamaskin, nettbrett og smarttelefon. Windows 8.1 og 10 kommer med programmet E-post, som er enkelt i bruk, Mac kommer med det tilsvarende programmet Mail. Det finnes også andre programmer, som Microsoft Outlook, som kommer med Microsoft Office-pakken, er kanskje det mest kjente. Et annet populært alternativ er gratisprogrammet Mozilla Thunderbird.

Fordelen med et e-postprogram er at det lagrer e-postene på datamaskinen din, slik at du får tilgang til e-postene selv uten internett tilgang.

Kan jeg få e-post på smarttelefonen eller nettbrettet mitt?

På smarttelefon og nettbrett kan du enten bruke webmail, eller bruke en app (et program) som er installert på enheten din. Både Gmail og Outlook har gratisapper som kan brukes uavhengig av hvilken e-postleverandør du har, disse er tilgjengelig til både Android og iPhone/iPad, det finnes også mange andre apper tilgjengelig for nedlastning.

Kan jeg få virus av e-post?

E-post er den største synderen når det kommer til virusspredning, men med forsiktighet kan du unngå at datamaskinen din blir infisert. E-post spres gjennom vedlegg (filer og dokumenter som sendes med e-posten) og gjennom lenker til andre nettsider. Du bør derfor alltid være forsiktig med hva slags vedlegg du laster ned og hva slags linker du besøker. Aldri last ned vedlegg fra ukjente avsendere, og vis forsiktighet selv med e-post fra folk du kjenner. Hvis du er usikker, kan du kontakte avsender for å høre om de har sendt deg en e-posten.

Jeg har fått e-post fra noen jeg ikke kjenner, hva gjør jeg?

Hvis du får e-post fra en ukjent avsender er det beste du kan gjøre å slette den. Sjansene for at det er søppelpost (spam) eller virus er veldig stor. Søppelpost er uønsket e-post som sendes ut til mange, og som kan inneholde reklame for veldig billige produkter, falske premier fra konkurranser du ikke har deltatt i eller forespørsler om at du vil hjelpe noen mot en stor sum med penger. Det som virker for godt til å være sant, er som regel det, selv på internett.

Sikkerhetstips 1: ikke send sensitiv informasjon på e-post

En generell regel på internett er at man aldri skal dele sensitiv informasjon med noen, med sensitiv informasjon menes kontonummer, kortnummer, sikkerhetskode (CVC), passord, pinkoder, personnummer også videre. Kort sagt all informasjon noen kan bruke til å få tilgang til dine brukerkontoer eller personopplysninger. Sensitiv informasjon på avveie kan føre til ID-tyveri og store pengetap.

Det gjelder også på e-post, og selv når mottaker er noen du kjenner godt. Det er for å beskytte informasjonen din om uvedkommende skulle få tilgang til e-postkontoen din.

Sikkerhetstips 2: Bruk et godt passord

Passord kan mer irriterende enn hjelpsomt for mange. Lange, tilfeldige kombinasjoner av tall og bokstaver er ofte vanskelig å huske, og det er lett å ty til enkle løsninger som 12345, navnet sitt eller noe annet som andre lett kan gjette seg til. Hovedformålet med passordet er å beskytte informasjonen din fra uvedkommende, slik at ingenting kommer på avveie.

Ideelt sett skal du ha forskjellige passord for hver tjeneste du bruker. Hvis du kun har ett passord, vil uvedkommende få tilgang til alle dine andre tjenester på nettet med en gang de finner ut av det første. Nettopp fordi det er vanskelig å huske passord, slurver mange med dette. Hvis du er en av de, burde du i hvert fall ha et eget passord til e-posten din, og heller bruke det samme passordet på alt det andre. Passord du bruker for innlogging i nettbank og offentlige sider må du aldri bruke noen andre steder.

Du trenger ikke å ha en umulig sammensetning av tall og bokstaver, det viktigste er at passordet er langt. Det gjør det vanskeligere for både mennesker og datasystemer å knekke. Og hvis du er redd for å glemme det, kan du skrive det på en papirlapp som du oppbevarer hjemme.

Videre lesing

Klikk på tittelen for å komme videre til artikkelen:

E-post – skikk og bruk, denne artikkelen kan også leses i Seniornett-magasinet nr. 1, 2016

Du kommer ikke utenom gode passord, denne artikkelen kan også leses i Seniornett-magasinet nr. 3, 2015

 

Footer