Husker for eksempel du hvor mange steder du har brukt e-posten din som gjenopprettingsadresse hvis du glemmer passordet? Noen kunder får heller ikke mulighet til å hente ut kontaktadressene før i slutten av mai, mens betaling for Online-konto starter 1. juni.
Telenor er den største tilbyderen av bredbåndtjenester i Norge. De har en sterk markedsstilling og er delvis statseid. De tjenester kjempegodt! Det er ingen grunn til at de skal skvise en sårbar gruppe, som eldre er i en digital verden.
Vi i Seniornett mener Telenor bryter med forordningene som stiller krav om portabilitet, altså at du eier dine data og kan flytte dem mellom tilbydere. Telenor setter kundene sjakk matt. Du må enten betale, eller miste all informasjon du har lagret gjennom et langt digitalt liv. Kundene føler seg tvunget til å betale.
Noen av kundene til Telenor har vært kunder i mange, mange år. De er nå godt voksne personer, som fortsatt behersker grunnleggende digitale ferdigheter som å sende og motta e-post. Men som nok vil oppleve det som utfordrende å bytte e-postleverandør. Da er det betale eller forsvinn for godt voksne kunder. Det er både stygt og skammelig, Telenor!
Bare blant Seniornetts medlemmer er det mer enn 2 200 Online-kunder. Hvor mange av dem som har et reelt alternativt til Telenor vet vi ikke. Men det er ganske drøyt at Telenor innfører denne betalingstjenesten i det vi går inn i sommeren. I alle fall Datahjelpen til Seniornett har noe redusert bemanning i ferietiden, det har sikkert Telenors kundeservice også. Vi ser dessverre for oss at det kan bli en kaos-sommer, all den tid vi får informasjon om at Telenors kundeservice ikke hjelper kundene med bytte av e-posttjeneste.
Statistikken vår viser at av de som kontaktet Seniornetts datahjelp, var det e-post-relaterte problemer den viktigste årsaken til at de kontaktet Datahjelpen.
«Samfunnsansvar ligger i hjertet av virksomheten vår. Vi jobber for å maksimere telekommunikasjonens samfunnsnytte, skape verdier for hele samfunnet og bidra til en bærekraftig fremtid.»
Denne svulstige ingressen ligger på Telenors nettside. Det er nesten ironisk. Telegigaten på Fornebu er så langt unna å ta samfunnsansvar som det er mulig å komme!
Samfunnsansvar kunne vært å tilby personer over 65 år å beholde sin Online-adresse gratis. Eller lage en minimumsløsning for alle som var gratis. Alternativt å innføre betaling for Online-tjenester om ett år, slik at kundene får en rimelig god tid til å forlate selskapet på en respektabel måte.
Vår bekymring er at de eldste og svakeste kundene til Telenor vil logge helt av. Hvilket samfunnsansvar er det, Telenor?
Dette er en kronikk, skrevet av generalsekretær Kristin Ruud i Seniornett
Saken er omtalt på nettstedet tek.no