- Fristelse
- Frykt
- Tillit
Husk at alle kan bli svindlet, så du bør ikke tenke at “dette rammer ikke meg for jeg er så ubetydelig”. For svindlere er alle personer interessante. De kan sende ut tusenvis av meldinger og det er nok at en liten promille svarer for at det skal lønne seg for dem.
Fristelse
Dette dreier seg som oftest om at du blir tilbudt penger eller andre fordeler
Du får for eksempel en melding om at du enkelt kan få penger, gjerne fra et lotteri eller tilbakebetaling av skatt fra skatteetaten.
Eller at du får muligheten til å kjøpe uavhentede pakker fra Posten til en lav pris, gjerne 20 kr. Nettsiden du da kommer til er ikke Posten men en svindelside der du betaler for ingenting.
Alle er jo interessert i å få penger, derfor er det fristende å “slå til” på tilbudet.
Hva bør du se etter for å sjekke om det er svindel
- Sjekk avsender av meldingen
Er det en korrekt avsender utfra det som er i meldingen?
Hvis det er en e-post, se på den faktiske epostadressen i avsender (det kan stå Fra Skatteetaten <skat@sk.no>. Det er altså ikke fra skatteetaten selv om det står i navnet) - Ligger den en lenke du skal trykke på
Seriøse nettsteder vil aldri sende en lenke. De vil be deg om å logge på siden deres på vanlig måte - Er det rimelig at du skal få disse pengene?
Et lotteri du ikke har deltatt i vil du aldri få premie fra - Er det en ganske kort tidsfrist?
Seriøse nettsteder vil ikke gi en frist på bare noe timer
Generelt: Vær skeptisk når du får melding om at du skal få penger. Ingen gir deg penger sånn uten videre
Frykt
Her er poenget å skremme deg til å gjøre noe du ellers ikke ville ha gjort
Eksempler på ting man kan skremme med:
- Noe fryktelig vil skje med deg og din familie. De vet hvor du bor
- De har filmet deg når du har sett på porno og truer med å publisere dette
- Ditt utstyr er infisert
For at det fryktelige ikke skal skje må du gjerne betale penger.
Og det er også typisk at det haster veldig.
Hva skal du gjøre?
- Ta det med ro. Ikke stress
Årsaken til at de haster er at de ikke vil at du skal tenke deg om - Tenk deg om om truslene virkelig er reelle
- Ikke gjør noe overilt. Se om truslene fortsetter hvis du ikke responderer
- Snakk med noen om dette. Ring gjerne datahjelpen på Seniornett
- Evt. meld til Politiet
De fleste trusler er tomme og sitter man helt i ro vil de fleste svindlere ikke følge opp.
Tillit
Dette er på mange måter den ekleste måten å bli svindlet på. For her utgir svindleren seg for å være en person eller institusjon du stoler på
Svindelen kan utføres på ulike måter. Her er noen eksempler:
Du blir ringt opp fra banken din eller Politiet. Telefonnummer til den som ringer ser korrekt ut.
Det er enkelt å “late som” man ringer fra et annet nummer enn det man faktisk ringer fra.
Den som ringer prøver å være hjelpsom og høflig. Forteller deg gjerne at du er i ferd med å bli svindlet og at du må “flytte” pengene dine til en “sikker konto”, eller at du bes om andre ting som medfører å gå inn i nettbanken din. De prøver å få deg til å sende penger fra din nettbank. Og når du gjør deg selv trenger de ikke å lure fra deg bankid-passord e.l.
Hvis det du bes om å gjøre høres rart ut, så si at du trenger et øyeblikk og vil ringe tilbake. Be om navn og avdeling på den som ringer. Så ringer du det offisielle nummeret til den institusjon vedkommende sa han var fra. Da vil du fort finne ut om de har ringt til deg. Svindleren vil helt sikkert motsette seg at du ringer tilbake, men du må stå på ditt
(Hører du på Podcast? Her er en episode som forteller om en skremmende effektiv svindler som fikk mange pensjonister i Sverige til å sende ham masse penger: Trykk her for å høre podcasten )
Husk at du ALDRI skal oppgi bankid-kode til en annen person. Uansett hvilken person som ber om det.
Du får en melding fra en venn
Det kan være via SMS, Messenger, Facebook eller andre kilder. Typisk ber denne vennen din om å oppgi en kode han har sendt, eller ditt telefonnr. Kanskje for at du skal være med i en konkurranse
Synes du det er merkelig at denne meldingen kommer? Ta kontakt med vennen (i en annen kanal) og hør om dette er tilfelle.
Det kan gjerne være en svindler som utgir seg for å være en du kjenner. Kanskje prøver han å logge seg på med din id og trenger en bekreftelseskode som er sendt til din telefon. Det er flere varianter her.
Poenget er at den som sender melding til deg ikke er den han gir seg ut for å være. Og da er det lett å tro at alt er ok siden du tror det er din venn som har sendt meldingen.
Du får melding om at en pakke er på vei men de trenger litt mer opplysninger (og det mangler litt betaling)
Har du ikke bestilt en pakke er jo saken grei. Det er svindel.
Men kanskje du venter på en pakke? Husk at du betaler alt du trenger når du bestiller og de som skal sende pakker har innhentet alle opplysninger de trenger. Er du i tvil, kontakt de du kjøpte fra.
Spesielt hvis det er en lenke i meldingen du skal trykke på bør du være skeptisk. Hvis du trykker på lenken kommer du gjerne til en nettside som ser helt korrekt ut (men den er nok falsk). Og der vil de typisk be deg om å betale eller å gi inn personopplysninger.
Du får en e-post fra sjefen din (eller en annen du stoler på) der hun ber deg om å kjøpe gavekort hun skal bruke (for hun rekker ikke å gjøre dette selv)
Men meldingen er ikke fra den du tror (det kan se slik ut men sjekk nøye avsender). Hun ber deg nok også om å sende bilde av gavekortene når du har kjøpt dem. Gavekortene inneholder en kode som gjør at den som mottar kan løse ut pengene.
Og dermed har svindleren fått deg til å kjøpe gavekort som du aldri får refundert.
Konklusjon
Alle kan bli svindlet. Det er lurt å være oppmerksom på hvilke metoder svindlerne kan bruke.
Vær spesielt oppmerksom på noe som haster. Det er typisk for svindel at de vil ikke at du skal tenke deg om. Et godt råd til slutt er derfor:
Tenk deg godt om før du responderer