– Dessuten skal det finnes tilgjengelige analoge tjenester.
Dette sa administrerende direktør Idar Kreutzer i Finans Norge under et debattmøte i Arendal i dag.
Over hodet på brukerne
Bakteppet for debatten var at 600 000 nordmenn har liten eller ingen digital kompetanse. Til tross for det digitaliseres samfunnet i raskt tempo. Hva må gjøres for at vi ikke skal ha et samfunn med A- og B-borgere?
– Vi tar til orde for en nasjonal hjelpetelefon. Dessuten vil vi ha en standard for brukertester. Altfor mye utviklingsarbeid skjer uten skikkelig kontakt med dem som skal benytte tjenestene, framholdt generalsekretær Kristin Ruud i Seniornett.
Direktør Steffen Sutorius i Digitaliseringsdirektoratet sa seg helt enig i at brukergrupper må teste når nye tjenester utvikles.
– Dessuten ønsker vi at alle i samfunnet har grunnleggende digitale ferdigheter. Da må vi ha enkle kurs tilgjengelig for alle, sa han.
Til beste for hvem?
Kreutzers nyhet om bankenes bransjestandard kom i forbindelse med et spørsmål fra en tilhører. Han lurte på om næringslivet bare tenker på egen produktivitet i utviklingen av nye tjenester, og ikke på brukernes produktivitet.
Kreutzer avviste dette, og framholdt at digitaliseringen har gjort banktjenester langt mer tilgjengelig, ikke minst for dem som tidligere bodde langt unna en filial. Han innrømmet likevel at utviklingen har skapt nye problemer.
– Svaret er å utvikle bedre og mer brukervennlige tjenester, samt tilby hjelp til dem som ikke kan bruke dem, sa han.
Sutorius påpekte at produktiviteten i det offentlige og i næringslivet er avhengig av at alle i samfunnet kan bruke tjenestene.
Kristin Ruud framholdt at finansnæringen har spart store milliardbeløp på digitalisering. Da kunne de brukt mer på tilrettelegging.