Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Nyheter

Bedre beskyttelse ved kjøp av digitale tjenester

Bilde av en mobiltelefon med sosiale medier

Illustrasjonsfoto: Unsplash

 

Selv om forbrukerkjøpsloven i Norge i stor grad beskytter forbrukeres rettigheter ved alt fra retur av produkter og utbedringer av feil, så har det likevel hele tiden vært et hull i lovverket. Det har nemlig ikke omfattet digitale tjenester – før nå.

Nå kan du klage på både Facebook, Dropbox og Netflix.

– De nye reglene lovfester grunnleggende forbrukerrettigheter for et stort antall digitale ytelser, og gjør forbrukerbeskyttelsen dekkende også i digitale flater, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Hvilke kjøp får beskyttelse?

Digitalytelsesloven gir deg forbrukerrettigheter når du kjøper rene digitale ytelser. Dette er typisk abonnement på strømmetjenester for film, serier og lydbøker. I tillegg omfatter loven kjøp av apper, programvare og spill.

– Det er ikke noe krav at ytelsen lastes ned, og hvis du kjøper spillet eller programvaren på plate eller minnepinne vil loven fortsatt gjelder, sier Iversen.

I tillegg vil loven kunne gjelde gratistjenester der du gir selskapet tilgang til flere personopplysninger enn det som strengt tatt er nødvendig for å gi deg tjenesten. Dette vil i praksis føre til at tjenester som Snapchat, Whatsapp og Facebook vil kunne omfattes av loven.

Her kan du lese Forbrukerrådets omtale av den nye loven om kjøp av digitale tjenester.

Footer