Det er nemlig hevet over enhver tvil, ingen som leverer pakker til deg vil kreve ekstra betaling via e-post eller SMS. Om du mottar slike krav kan du slette dem. Oppgi aldri kontonummer, pinkode eller BankID til noen.
Men du får også ofte varsel om sporing av pakker og hentemelding på SMS eller e-post. Du kan trygt klikken på linken om sporingen i varselet for å se hvor pakken din er. Det viktigste er å ikke gi fra deg informasjon i slike prosesser, da unngår du å bli svindlet.
For å bidra til økt trygghet foreslår NorSIS at du laster ned appene til Posten, Bring eller Postnord og registrerer deg i appene. Da vil dine pakker bli registrert der. All informasjon vil skje i appen, som er mye tryggere for deg. For mange av meldingene som sendes fra svindlere ser tilforlatelig ut som de kommer fra Posten, Postnord eller Bring. Når du bruker appen til å kommunisere med transportøren er det mindre sjanse for at du blir svindlet.
Men uansett om du bruke appen eller ikke, aldri betal ekstra for pakker som du venter på.
I forbindelse med julehandelen, og koronapandemien, har netthandelen økt i Norge, også blant eldre. Da er det ekstra viktig å være på vakt mot svindlere.