Datahjelp er en av de viktige tjenestene vi leverer til deg som medlem. Mange får redusert hørsel når de blir eldre. Da kan lyd og bilde i kombinasjon være til ekstra hjelp. Derfor kan vi nå tilby video og chat som hjelpemidler for at enda flere skal få glede av datahjelpen. På datahjelpen bruker vi teamviewer (et fjernstyringsprogram) for å logge oss inn på din maskin slik at vi kan se skrivebordet ditt. Dette gjør at vi enkelt kan hjelpe deg og løse dataproblemer mens du både ser hva vi gjør og hører oss på telefonen.
At Seniornett nå tilbyr denne tjenesten er takket være innspill fra et medlem.
Først noen begrepsforklaringer
Teamviewer: Et program som installeres på Datamaskin, nettbrett eller mobil og som gir oss tilgang til å se det samme som du ser på maskinen din. På PC/Mac og Android så kan vi også fjernstyre enheten fra våre maskiner. Du ser selvsagt alt vi gjør og kan følge med på det og lære underveis. Hvis du ikke har installert Teamviewer på din maskin, så les her om hvordan laste ned Teamviewer?
Videosamtale: Levende bilde og lyd som gjør at vi kan kommunisere direkte og se og høre hva som blir sagt
Chat: Tekstbasert samtale, der vi skriver til hverandre og kan lese hva den andre skriver.
Datahjelp med video
Daglig hjelper vi veldig mange seniorer med ulike dataproblemer, men vi frykter at du som hører litt dårlig, kanskje ikke tør å ringe oss, eller har vanskeligheter med å snakke med oss, da kan videosamtale være en løsning. Du ser og hører den fra datahjelpen hos oss som snakker med deg og vi ser deg. Dette skjer i et lite eller litt større vindu på PCen din. På iphone/Ipad så er det ikke mulig å fjernstyre eller ha videosamtale men det er mulig å dele skjermen og chatte.
Hvis du ønsker at vi skal sette opp en videosamtale samtidig som vi har datahjelp via teamviewer så ringer du oss på vanlig måte og du starter teamviewer, forteller oss idnummer og når vi er klare passord og sier at du gjerne vil at vi skal bruke videosamtale via teamviewer. Da starter vi videosamtalen og kan bruke lyden fra PC, hvis det er bedre enn via telefonen. Dette kan vi teste ut underveis.
Det er jo også artig å kunne se den man prater med på telefonen. Vi skal huske å stille i arbeidsantrekk og ikke nattskjorten når vi sitter på datahjelp. Vi sitter jo fortsatt på hjemmekontor (pr 29/5) og kunne jo fortsatt ha pysjamas på oss.