Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Aktuelt

Datahjelp på telefon

Bilde av Roar foran planter og plakater

Roar Kristiansen i Seniornett.

Det er en takknemlig jobb å svare på datahjelp-telefonen. Her møter vi seniorer med ulike digitale ferdigheter. Og som strever med mange forskjellige dataproblemer som spam på e-post, problemer med å logge inn på nettsider, hvordan slå av lommelykten på smarttelefonen, til oppdateringer på PC, problemer med programmer, virus, svindelforsøk og kontokapring.

Noen av våre datahjelpere ønsker å være i et sosialt miljø og kommer ned til kontoret vårt i Oslo sentrum for å svare på telefonen derfra. Andre svarer på telefon hjemmefra, eller fra Sverige eller Spania, deler av året. Felles for datahjelperne er at de bruker en app som de kobler seg på datahjelp-telefonen. Dermed kan de i prinsippet sitte hvor som helst i landet og hjelpe våre medlemmer.

Vi bruker Teamviewer som fjernstyringsprogram. Det fungerer slik at vi kan logge oss på en PC eller smarttelefon og løse problemet for den som ringer inn. Alle samtaler blir loggført, slik at de som er på datahjelpen vet historikken til den som ringer inn.

– Vi har undersøkt ulike verktøy for samhandling med de frivillige på datahjelpen, og har landet på at vi bruker Teams for å dele informasjon og kommunisere. Det fungerer veldig bra, forteller Roar Kristiansen i Seniornett.

Har du tid eller lyst til å bli datahjelper? Datahjelp-telefonen er åpen fra klokken 9 til 12, og fra 12.30 til 15.30. Du kan delta en dag i uken, eventuelt mindre. Det er opp til deg. Alle som melder seg som datahjelper får opplæring i bruk av verktøyene samt etikk og råd rundt det å hjelpe seniorer med digitale problemer.

Lyst til å være frivillig datahjelper? Send oss e-post på datahjelp@seniornett.no

 

 

Footer