Slike mapper kan for eksempel være for bokklubber, forsikringsselskap, bank og regninger.
Måten å gjøre dette på er forskjellig fra hvilken e-post du benytter.
Microsoft sin e-post har følgende fremgangsmåte for å opprette ny undermappe.
- Pek på den mappen som du ønsker å lage en undermappe i. Eksempelvis «Innboks»
- Høyreklikk og velg: opprett ny undermappe
- Gi mappen navn.
I google sin e-post heter det ikke mapper, men etiketter.
- Klikk på Opprett ny etikett
- Gi etiketten et navn
- Velg hvor etiketten skal plasseres
Når du nå har opprettet mapper eller etiketter, kan du begynne å sortere alle e-poster som skal inn i den nye mappen. Dette er en opprydding som tar litt tid, men når du har gjort jobben så vil belønningen være en oversiktlig og grei innboks.
Markere e-poster gjør du ved å klikke i den lille firkantede boksen foran avsenderadressen. Er det flere e-poster etter hverandre som skal flyttes så kan du ved hjelp av Shift-tasten markere eposter som står etter hverandre.
Shift-tasten er den tasten som blant annet gir store bokstaver. Den kan komme i ulike former avhengig av hvilken produsent det er snakk om, men som hovedregel er det et ikon med en pil som peker oppover (⇑ eller ↑)
Klikk på første e-post som skal flyttes, flytt musepekeren til den siste e-posten i rekken som du skal flytte, hold skift tasten inne før du klikke på den siste e-posten i rekken og du har markert alle e-postene i en rekke.
Når e-postene er markert, kan du ved hjelp av musepekeren dra dem inn i ønsket mappe.
Lykke til med jobben å få en oversiktlig innboks.
Den første artikkelen om dette temaet kan du lese her: Ta kontroll over e-posten din del 1