Jeg kom til en veldrevet organisasjon med en liten og kompetent stab. Her har det vært drevet mye godt arbeid for å få seniorene på nett gjennom flere år. Men det er gjerne slik at nye ledere har andre prioriteringer. En ting Tore og jeg var enig om, var at Seniornett trengte nytt telefonsystem. Så det var en av de første sakene som måtte på plass. Seniornett har nå et digitalt sentralbord. Endringen som dere medlemmer merker best er vel at du blir bedt om å trykke 1 for datahjelp og 2 for administrasjonen, og at det er mye lettere å få svar.
Jeg har bakgrunn som kommunikasjonssjef. Derfor har det vært naturlig for meg å ta tak i kommunikasjonen med medlemmene. Hvordan skal vi få deg som medlem til å kjenne deg stolt av å være medlem i Seniornett? Og at du vil være med som medlem? Her er ingen enkle svar, men vi jobber kontinuerlig med å forbedre nyhetsbrev, Facebook og nettsider. At jeg som generalsekretær også skriver blogg som jeg deler med medlemmene er et slikt forsøk på forbedring. Så får tiden vise om det var riktig prioritering. En ting ser vi allerede; tross naturlig frafall i antall medlemmer på grunn av høy alder, har vi en liten medlemsvekst.
Utfordringer
Men utfordringene er mange i Seniornett. Ikke minst har økonomien de siste par årene vært svært anstrengt. Seniornett fikk i flere år midler fra Color Line. Disse er nå borte, og med det kom det røde tall i regnskapet. Derfor er jeg veldig glad for at landsmøtet i Seniornett 13. og 14 mai valgte å vedta og øke kontingenten til 350 kroner fra 2020. Kontingenten har stått uforandret siden 2013.
Det betyr ikke at Seniornett plutselig blir en rik organisasjon som melker penger av medlemmene. Men det betyr at vi kan drive Seniornett i balanse og opprettholde et godt servicetilbud til dere medlemmer.
Seniornett i media
De siste par ukene har Seniornett plutselig vært etterspurt i media. Det er gøy! Det begynte med at Medietilsynet hadde laget en rapport om nordmenns kritiske medieforståelse, altså om vår evne til å avsløre om en digital nyhet er ekte eller falsk, og kunnskap om hvordan vi skal gå frem for å finne det ut. Rapporten var nedslående lesning for oss seniorer. Eldre over 60 år er den gruppen som scorer lavest på kritisk medieforståelse. Fordelen med slike rapporter er at det gir oss muligheten til å gjøre noe med problemet. Det er vi i gang med!
Medietilsynet lanserte sin rapport 27. mai med et frokostmøte på Litteraturhuset i Oslo. Her satt Seniornett i panelet. Før frokostmøtet begynte var jeg i God Morgen Norge på TV2 sammen med Medietilsynets direktør, Mari Velsand for å snakke om rapporten. Samme dag ble jeg intervjuet av nettavisen Medier24, jeg deltok i en podcast som Medietilsynet lager og fredag 7. juni var Seniornett hos Stanghelle i NRK P1+ for å snakke om dette.
Dette gir oss mulighet til økt synlighet, noe som igjen kan gi oss flere medlemmer.
Ta kontakt
Jeg tar nå sommerferie. Om noen uker skal Seniornett delta i Arendalsuka (12. til 16. august). Og om noen få uker etter det er det klart for Digital festival (16. til 20. september). Det blir travelt. Men har du som medlem innspill eller synspunkter, ikke nøl med å ta kontakt med meg. Det enkleste er nok å bruke e-post: kristin.ruud@seniornett.no.
Ha en god sommer!