Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Bank og betalingsløsninger

Hva betyr ulike innlogginger i BankID?

Bank-id

Det finnes flere varianter av BankID.
Du må alltid starte med å oppgi ditt fødselsnummer når du skal logge inn med BankID.

  1. Kodebrikke
    Dette er den “gamle gode” metoden der du henter en kode på en kodebrikke.
    Det er anbefalt at man heller går over til BankID-appen. App-en er betraktet som en tryggere metode. Kodebrikken kan komme bort, så Seniornett anbefaler at du aktiverer BankID-appen, i alle fall som en ekstra sikkerhet.
  2. BankID på mobil
    Du får da en kode via SMS på mobilen som du gir inn i påloggingsbildet. Den bruker telefon-nettet (og ikke mobildatanettet). Metoden anses ikke sikker nok og er i ferd med å fases ut.
    Bruker du denne bør du snart vurdere å bruke App isteden.
  3. BankID-app
    Denne benytter mobildatanettet og er den som anses som den sikreste. Den finnes i to varianter:
    a) Med passord
    Da kvitterer du på mobilen og må gi inn ditt BankID-passord på påloggingsbildet.
    b) Biometrisk
    Da svarer du på mobilen og må samtidig gi inn ditt fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning. Denne varianten forutsetter at du har aktivert biometrisk pålogging på din mobil.
    Dette er den mest behagelige metoden, da du slipper å skrive inn noe passord. Løsningen er litt mindre sikker enn metode a) med passord, men anses som veldig trygg likevel. Har du ikke aktivert biometrisk pålogging på din mobil vil den be om pin-koden for mobilen isteden. Alle nettsteder som tilbyr innlogging med BankID har BankID-app som ett av alternativene. Men om de har alternativ a) eller b) er litt ymse. Noen lar deg velge om du vil bruke a) eller b), mens andre har valgt for deg og tilbyr kun det ene alternativet.

Eksempel fra Nav.no som bruker ID-porten. ID-porten er en felles innloggingsløsning til offentlige digitale tjenester:

Valg av bankid-metode

Her velger du hvilken av de 3 metodene du vil bruke. Velger du BankID med app får du alternativ a).

Ved innlogging til Gjensidige og du velger BankID med app får du automatisk alternativ b):

Visning av referanseord ved biometrisk bankid-app

(Den genererte her ordet “Liten kvist” som du da får opp på din bankid-app på mobilen. Når du har trykket på det ordet på mobilen ber mobilen deg om å identifisere deg med fingeravrykk eller ansiktsgjenkjenning.

Hos S-banken får du selv valget mellom metode a) og b):

Valg av innloggingsmetode hos S-banken

(Det de kaller BankID-app er variant a med passord. Det de kaller BankID er variant b med biometri)

Les gjerne om flere detaljer her: Smidigere BankID-opplevelse med raskere innlogging

 

Egne Bank-apper

Nordea og Sparebank1 har utviklet egne apper som virker tilsvarende som BankID. Er du kunde i én av disse bankene kan du bruke bank-appen istedenfor BankID. De fungerer omtrent på samme måte som BankID.
Men de vil bare kunne brukes dersom du er kunde. Du kan alltid benytte BankID i tillegg, selv om du er kunde i én av disse bankene.

 

Enkel innlogging hos banker

Mange banker har enkel innlogging for å kunne se på konti og transaksjoner. Dette gjøres i egne apper for hver bank. Innlogging er da gjerne kun et enkelt passord eller biometri (det vil si fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning). Har du logget inn i banken din på denne måten kan du ikke foreta utbetalinger. Hvis du prøver å betale vil den be om BankID-pålogging

 

Hva skjer i EU (og dermed også i Norge)

EU-parlamentet og medlemslandene ble denne uken enige om et nytt regelverk om digital identitet, selv om den formelle godkjennelsen i parlamentet gjenstår. Den reviderte eIDAS-forordningen vil pålegge alle EU/EØS-land å sørge for at innbyggerne får tilgang til en nasjonalt anerkjent eID og ID-lommebok.

Dette blir «ditt digitale jeg» og skal kunne brukes på tvers av landegrenser i Europa. I tillegg til å inneholde en digital identitet på en sikker måte, vil ID-lommeboken gi mulighet for å åpne bankkontoer, foreta betalinger og oppbevare digitale dokumenter, for eksempel førerkort, resepter, attester eller billetter.

Den norske BankID er en del av dette, men eksakt hvordan dette vil virke for hver av oss vet vi ikke ennå.

Erfaringen hittil med markedsbasert eID i Norge gjennom samarbeidet mellom offentlig og privat sektor, har skapt noe helt unikt på verdensbasis. Det har resultert i en rask digitalisering av Norge med gjensidig samfunnsøkonomisk gevinst, mer kostnadseffektive verdikjeder og et stort antall brukere. Det er viktig for oss som samfunn at vi klarer å bevare disse gevinstene, også etter at EU-regelverket om digital identitet har trådt i kraft, sier Jan Bjerved, leder for BankID i Norge.

Les mer

Vi har flere artikler om BankID som er publisert tidligere (trykk på teksten for å lese dem)

 

 

Footer