Publisert 17.10.2022 Oppdatert 24.10.2022
Digital trygghet handler egentlig bare om sunn fornuft i hvordan du skal håndtere dine digitale “dingser”.
Digital trygghet vs Fysisk trygghet
Fysisk trygghet
Du sikrer dine verdier hjemme ved at du:
- Låser døra til hjemmet
- Låser sykkelen din
- Oppgir ikke dine private opplysninger til ukjente personer
- Vifter ikke med bankkortet
Digital trygghet
Digital trygghet handler om at du gjør tilsvarende med dine digitale enheter:
- Pass på at din mobiltelefon ikke blir stjålet
- Sørg for at dine passord ikke blir kjent av andre
- Sørg for at dine data ikke havner hos uvedkommende
Generelle tips til hvordan du skal ha best mulig digital trygghet
- Husk at du er et mål for hackere
Ikke si at «det vil aldri ramme meg»
Hvem som helst kan være mål
- Hold din enhet oppdatert
Sørg for at du har automatiske oppdateringer “PÅ” dersom dette er mulig. Du vil da alltid ha den siste versjonen av sikkerhet installert.
- Unngå å bli «fisket»
Pass på merkelige eposter og oppringinger
(Se mer om dette lenger ned i artikkelen)
- Ha en bevisst passordstrategi
Det innebærer at du tar vare på passordene dine. Skriv dem gjerne ned og lagre på en trygg plass. Du kan også ha en systematikk i hvordan du oppretter passord slik at det for utenforstående ser helt tilfeldig ut. Tenk igjennom når du skal bruke unike passord og når de kan gjenbrukes. Bruk gjerne lange setninger som passord.
- Bruk to-trinns pålogging
Aktiviser det der dette er mulig. Det innebærer at du i tillegg til passord må ha en ekstra “nøkkel” (melding på telefonen, kodebrikke etc)
- Vær bevisst på hva du klikker på når du mottar en melding
– Hvem er avsender?
– Hva er adressen til der du klikker?
- Ikke legg fra deg utstyr uten «vakt»
Din telefon/brett er personlig og bør ikke brukes av ukjente
- Lås mobilen (pin, ansikt med mer)
Du kan miste den eller forlegge den. Da er det viktig at ingen andre kan se hva du har der.
- Bruk skytjenester for bilder og dokumenter på telefon/brett
Slik at hvis du mister telefonen/brettet, så har du ikke mistet bildene og dokumentene dine
- Ikke send personlig eller sensitiv informasjon over e-post
Unngå å bli “fisket”
Fisking (Phishing) innebærer at noen stjeler data fra deg ved at du oppgir data du tror er til en seriøs aktør.
For å unngå dette er det noen ting du bør gjøre:
- Ikke følg lenker, tast heller inn nettadresse
For eksempel: du får en melding som ser ut som om den er fra banken din. Der står det at du skal «trykke her» for å fikse.
Gå da inn på bankens nettside og gjør det der isteden. Lenken kan være svindel.
- Sjekk hvem som faktisk er avsender av melding med lenke
Se på avsenderadressen (i epost). Er det virkelig banken (eller den som tilsynelatende er avsender) som faktisk er avsender?
- Sjekk nettadressen ved lenker
Når du holder markøren over en lenke vil du se den faktiske nettadressen. Ser denne korrekt ut?
- Hvis noen ringer deg (og for eksempel sier de er fra Microsoft) og ber om at du gjør ting på din PC, bør du ikke gjøre det
Sjekk om dette er den de påstår å være. Be for eksempel om å ringe tilbake.
Beskytt mobilen
Her er et knippe tips det kan være lurt å ta hensyn til for å minimalisere at du blir svindlet, eller at data fra deg blir stjålet:
- Bruk pinkode/ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk
Mønstergjenkjenning kan gjenskapes (ved å se avtrykket av fett fra finger på skjermen), men er likevel mye bedre enn ingen lås
- Ta sikkerhetskopi regelmessig
Hvis telefonen blir stjålet, kan du slette innholdet på den fra din PC
Du kan laste inn innholdet fra den gamle telefonen inn på ny telefon
- Ikke lagre sensitive data på telefonen
Passord, kredittkort. Bruk gjerne en passord-håndterer der du må taste inn et hovedpassord.
- Bruk bare apper fra godkjent app-store (Google play butikk eller Apple App store)
Gjelder spesielt for Android der det er mulig å laste ned apper fra andre kilder
- Oppdater programvare på telefon og apper
- Bruk 2-faktor pålogging
- Ha en plan for hva du skal gjøre dersom din telefon blir stjålet
– Sporingsverktøy. Finn ut hvordan du kan spore din telefon fra din PC.
– Nullstille telefonen fra din PC (ja, det kan du gjøre hvis du har mistet telefonen)
– Gi beskjed til banken dersom du mistenker at noen har tilgang til dine konti
– “Glem” nettverk du bruker sporadisk
Dette kan kanskje virke litt vel teknisk. Er du usikker, kontakt oss gjerne på datahjelpen (22 42 96 26) eller kontakt din lokalforening.