Det er en enorm påkjenning å miste noen man er glad i. Og for enkelte er prosessen med skifte og arv spesielt krevende, særlig når prosessen omfatter flere offentlige tjenester og mye papirdokumenter. Nå skal digitalt dødsbo spare etterlatte mye tid og penger, og gjøre prosessen litt enklere å håndtere.
Hva er digitalt dødsbo?
Digitalt dødsbo er en tjeneste som skal gi en samlet oversikt over avdødes formue og gjeld. Dette inkluderer bankkontoer, eiendommer, kjøretøy, forsikringer, pensjon, gjeld og andre dokumenter som er tinglyst. Informasjonen hentes automatisk inn fra blant annet banker, Kartverket, Brønnøysundregisteret, Skatteetaten og fler.
Digitalt dødsbo skal:
- Gjøre det enklere og raskere å få oversikt over avdødes formue og gjeld
- Redusere behov for manuelt papirarbeid
- Gi mer effektiv kommunikasjon mellom og med offentlige instanser
- Forenkle arveoppgjør
- Bidra til mindre stress og usikkerhet for de etterlatte
Tjenesten er foreløpig under utprøving, men Digdir jobber med å ferdigstille løsningen og innhente nødvendig informasjon for å få systemene til å snakke sammen. Målet er å gjøre tjenesten tilgjengelig for alle allerede til høsten.
Dette vil gi arvingene en mye bedre oversikt over den avdødes økonomiske situasjon og kan bruke informasjonen til å ta beslutninger om skiftet, og unngå unødvendig papirarbeid.
Hvordan vil digitalt dødsbo foregår?
Digitalt dødsbo vil du finne i Altinn. Her vil etterlatte og arvinger få varsel og finne informasjon om skifte, testamentet eller ektepakt om det foreligger. Du vil også kunne signere digitalt.
Du kan lese mer om digitalt dødsbo og se video som forklarer hvordan prosessen vil foregå på nettsidene til Digdir: https://www.digdir.no/handlingsplanen/dodsfall-og-arv/2588
Vær obs på at tjenesten er et hjelpemiddel og tar ikke stilling til juridiske spørsmål angående arv og skrifte. Da kan det være lurt å ta oppsøke juridisk bistand.