Uten frivillige hadde Seniornetts datahjelp-tilbud ikke vært mulig. Hjelpen er en viktig støtte for at seniorer skal fortsette å være digitale. Mange av spørsmålene på datahjelpen er enkle spørsmål, som hvordan skru av lommelykten på iphonen, eller hvordan legge nettbanken som bokmerke. Andre spørsmål er mer kompliserte.
Å være frivillige på datahjelpen kan gjøres, uavhengig av hvor du oppholder deg. Våre frivillige bor for eksempel på Lillehammer, Ullensaker, Bærum og av og til i Sverige og Spania. En app knytter de frivillige til Seniornetts sentralbord. Du styrer selv når du tar imot telefoner via appen. Datahjelperne er også knyttet til en felles chat der de kan spørre andre datahjelpere om råd. Og, ikke minst får datahjelperne et introduksjonskurs. Minst en gang i halvåret er det faglige møter for datahjelperne, der pizza og prat mellom kolleger også er viktig.
Betalingen til datahjelperne er tusenvis av takknemlige medlemmer, ofte uttrykt som «nå har du reddet livet mitt», eller bare et «tusen takk». Seniornetts datahjelp er et supplement til aktiviteten i lokalforeningene. Datahjelpen er åpen fem dager i uken.
Lurer du på om det er noe for deg? Send oss gjerne noen ord på datahjelp@seniornett.no, eller ring oss på 22 42 96 26.