Seniornett har i dag en hjelpetelefon for sine medlemmer. Vi mener denne telefonen bidrar til at våre medlemmer kan holde seg digitale lenger, opplever mindre stress i bruk av digitale tjenester og ikke minst føler seg tryggere.
For å kunne bruke Seniornetts hjelpetelefon må de som ringer inn være medlemmer. Men gitt de gode erfaringene vi opplever med tilbudet, har vi foreslått for myndighetene å etablere en nasjonal hjelpetelefon for alle innbyggere over 65 år.
I handlingsplanen er det ett av fem tverrsektorielle tiltak. Men i planen står et at telefonen er for de som trenger tips og rettledning i bruk av «offentlige digitale tjenester». Seniornett vet ikke hvem som vil få oppgaven med en slik nasjonal hjelpetelefon, eller hvorfor den begrenser seg til å gjelde offentlige digitale tjenester, men det vil vi be om et møte med Kommunaldepartementet om, for å få oppklart.
I planen er det også understreket at personer som ikke bruker internett eller digitale verktøy skal kunne bruke analoge løsninger som telefon, brev og lignende.
Fortsatt er det kommunene som skal etablere tilbud i bruk av digitale tjenester. Kommunaldepartementet arbeider også med nasjonale retningslinjer for kvalitetssikring av hjelpetilbud i kommunen. Dette skal bli klart i 2023.
Invitasjon til webinar
Onsdag 21. juni klokken 10.15 inviterer vi til webinar på Teams. Vi har vært så heldige å få utredningsleder Stian Lindbøl i Kommunal og distriktsdepartementet til å informere om planen. Det blir også anledning til å stille spørsmål til Lindbøl.
For å delta på webinaret på Teams, klikker du på lenken noen minutter før webinaret starter. Lenke til webinaret
Her kan du lese Handlingsplan Digital inkludering