Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Offentlige tjenester

Hendig veiviser til det offentlige

Norge.no er en inngangsport som viser vei til offentlige tjenester på nett, og den er et godt startsted. De digitale tjenestene er delt inn i aktuelle livssituasjoner. Tjenestene er tilgjengelige via søk og en temameny. Portalen har oversikt over det aller meste, den er spesielt egnet for dem med begrenset digital erfaring, og nederst på forsiden har den et telefonnummer du kan ringe for å få hjelp til innlogging.

 

Skjermdump av forsiden til Norge.no

Startsiden på Norge.no.

 

Digital borger

Digital kommunikasjon er hovedregelen når stat og kommune skal kommunisere med innbyggerne. eForvaltningsforskriften som kom 7. februar 2014, legger til rette for dette. Digital kommunikasjon skal gi innbyggerne en enklere hverdag, bedre tjenester og raskere svar fra det offentlige.

Som mange av oss har erfart, oppleves ikke virkeligheten alltid slik. Da er det fortjenestefullt at Norge.no har lenke til hjelpesider nederst på åpningsbildet.

Hjelpesider og telefonnummer på startsiden til Norge.no

Trykker du på “Hjelpesider”, får du informasjon om alternativer for elektronisk ID, som MinID, ulike varianter av BankID, Buypass og Commfides. Trykk på den aktuelle lenken og få mer informasjon. Det er også oppgitt et telefonnummer, 800 30 300, hvor du kan ringe og få hjelp med innlogging.

Statlige virksomheter og de fleste kommunene sender post digitalt til innbyggerne. Som innbygger har du mulighet til å motta post digitalt fra det offentlige i en digital postkasse. Om du ønsker å opprette en digital postkasse, kan du velge mellom Digipost eller e-Boks. For å opprette en slik postkasse, må du ha en elektronisk ID (elektronisk identifikasjon). Mer informasjon om dette finner du under rullemenyen “Digital borger” på toppen av siden.

Der finner du også informasjon om hva en digital postkasse egentlig er, hvordan du skaffer deg en og hvordan du bruker den.

Valgene under Digital borger på Norge.no

 

Omfatter alle deler av livet

Når det skjer store endringer i livet ditt, er du ofte ikke helt forberedt, og det er mye å sette seg inn. Da er det veldig praktisk at Norge.no har plassert viktig informasjon under fanen “Livssituasjoner” og organisert den etter ulike situasjoner som flytte, skilsmisse, dødsfall og arv.

Skjermdump av førstesiden på Norge.no med valgene under "Livssituasjoner".

Valgene under Livssituasjoner på Norge.no.

 

Overveldende mange tjenester

En utfordring med offentlige tjenester, er at det er så mange av dem og at det er vanskelig å finne fram til riktig tjeneste. Dette har Norge.no gjort et forsøk på å rette opp i under rullegardinen “Finn tjeneste”.

Skjermdump av forsiden på Norge.no med valgene under "Finn tjeneste".

Valgene under Finn tjeneste på Norge.no.

Et problem når du velger en av tjenestene, er at du da får opp fryktelig mange artikler og må sjekke mange sider før du finner den rette. Da kan det være vel så effektivt å bruke Søk-feltet på toppen av siden.

Styrken til Norge.no er at så mange offentlige tjenester er samlet på ett sted, og spesielt “Livssituasjoner” er fin for å finne informasjon du søker – og informasjon du ikke har tenkt på.

 

Footer