Windows versjoner.
- Windows 10 har hvert år to store oppdateringer. Hver nye versjon av Windows kan gi noen problemer, kall det gjerne barnesykdommer. Et kjent problem er at skriveren plutselig slutter å fungere etter at du har oppdatert Windows.
- Når du har oppdater fra Windows 7 til Windows 10, og skriveren ikke lenger fungerer, bør du sjekke om skriveren er kompatibel med (passer til) Windows 10. En del eldre skrivere klarer ikke å kommunisere med Windows 10.
På nettsiden til skriverprodusenten kan du ofte finne ut om din skrivermodell passer til Windows 10. Du kan også se om det er en oppdatering for din skriver, en såkalt driver oppdatering, som sørger for at skriveren din blir kompatibel med den nyeste versjon av Windows 10.
Men det er altså også en sjanse for at skriveren din er «for gammel» til å kunne kommunisere med den nye Windowsversjonen og hvor det ikke finnes en oppdatering som fikser problemet.
Sjekk skriveren
- Kontroller om skriveren er koblet til strøm og om den er slått på.
- Er sriveren ikke en trådløs skriver bør du sjekke om kabelen fra PC til skriver er satt inn riktig på begge plasser. Du kan prøve å flytte den delen som sitter i PC-en, USB-kontakten som sitter i en såkalt USB-port, til en annen USB-port på din PC.
- Dersom du har en trådløs skriver bør du kontrollere om den er fortsatt koblet til ditt trådløs nettverk. Du ser det som regel ved at det lyser et trådløs-symbol på skriveren. Det kan også hjelpe å slå av ruteren (det trådløse nettverk), vente noen minutter og slå på ruteren igjen.
- Sjekk om det er papir i skriveren.
- Til slutt kan du gjøre noe så enkelt som å slå av skriveren, vente et par minutter og slå den på igjen. Det hender ikke rent ofte at skriveren fungerer igjen etterpå.
Det kan også være et problem med en eller flere blekkpatroner. Problemet kan være at blekkpatronen rett og slett er tørket ut, eller at «skrivehodene» må renses.
Hvordan du kan sjekke problemer med blekkpatronene er avhengig av hvilken type skriver du har. Du vil finne det i bruksanvisningen, for din spesifikke skriver, som du finner på nettsiden til skriverprodusenten, eller som fulgte med skriveren da du kjøpte den.
Er skriveren lagt til i Windows 10 på din PC, og er den satt som standard skriver?
– Trykk på «Start» (nederst til venstre på skjermen) og deretter på «Innstillinger»
– Trykk på «Enheter»
– Trykk på «Skrivere og skannere»
Er skriveren din ikke oppført i oversikten?
Klikk da på «Legg til en skriver eller skanner» .
Windows vil søke etter skrivere.
Er skriveren din er oppført (for eksempel HP Officejet Pro 6970)
Trykk på skriveren din i oversikten, og trykk deretter på «Administrer»
Trykk på «Bruk som standard»
Trykk på «Åpne skriverkø»
Dersom du ser at det er en eller flere utskrifter som ligger i kø (som i eksemplet), bør du tømme skriverkøen.
Trykk på «Skriver» og deretter på «Avbryt alle dokumenter». Trykk «Ja» i vinduet som kommer opp.
Lukk alle vinduer og prøv om du kan bruke skriveren.
Feilsøkingprogrammet
Dersom alt ovenstående ikke gir resultater kan du prøve et «feilsøkingprogram».
For å komme til feilsøkingprogrammet følger du samme framgangsmåte som i avsnittet “Er skriveren lagt til i Windows 10”
- Trykk på «Start»
- Trykk på «Innstillinger»
- Trykk på «Enheter»
- Trykk på «Skrivere og skannere»
- Trykk på din skriver om den finnes i oversikten
- Trykk på «Administrer»
- Trykk til slutt på «Kjør feilsøkingprogrammet» (svar «Ja» i vinduet som kommer opp)
- Feilsøkingsprogrammet vil prøve å finne feilen og vil eventuell komme opp med forslag til løsning.
Gir alt dette fortsatt ingen løsning på skriverproblemene eller du ikke føler deg helt fortrolig med å endre noe på innstillinger eller bruke feilsøkingsprogrammet, kan du kontakte oss i Seniornett.
Som Seniornett medlem hjelper vi deg gjerne.