Denne artikkelen står på trykk i Seniornett magasinet nummer 1/2020, og er skrevet av Anne-Mari Simers og Tore Langemyr Larsen
«Chatting» er en tjeneste man har hatt på datamaskiner siden 1960-tallet, men har mer eller mindre eksplodert i popularitet etter at smarttelefoner og nettbrett kom på markedet. Det må vel også innrømmes at det til nå har vært ungdommen som er de mest ivrige brukere. Nå begynner også de godt voksne å chatte.
Etter hvert har det blitt utviklet mange programmer for kommunikasjon både i skrift, tale og bilde, som Messenger,
Facebook, Instagram, WhatsApp, Snapchat og Skype.
Her finner du chatte-funksjonen
Chat brukes mer og mer av offentlige institusjoner og private bedrifter for å prate med brukerne og kundene. Istedenfor
å ringe når du har et spørsmål, kan du skrive inn hva du lurer på og få svar på skjermen der og da.
Chat finner du ofte under «Om oss» eller «Kontakt oss» på de ulike hjemmesidene. Når du klikker der, kommer du til deres chat, vanligvis finner du den nederst på høyre side.
Chatbot er en robot som kan chatte. Sagt på en annen måte er det et stykke programvare som enten kan hjelpe i noen situasjoner, eller eventuelt simpelthen underholde en person. Du kan chatte med boten via tekst eller stemme, og den kan utføre forskjellige oppgaver, uten at et menneske er involvert.
En bot kan brukes i flere ulike sammenhenger, for eksempel har IKEA tatt ideen til seg og laget en bot som kan guide rundt på hjemmesiden.
Kunstig intelligens
I hovedsak finnes det to typer bots på markedet: med og uten kunstig intelligens. Bots uten kunstig intelligens baserer seg på et sett med regler og forhåndsdefinerte kommandoer – altså lister med mulige svar. De kan bare svare på spesifikke oppgaver. Bots som er basert på kunstig intelligens og maskinlæring, er i stand til å forstå komplekse forespørsler og forbedrer gradvis kvaliteten på svarene – de «lærer». Men det må vel innrømmes at av og til kan du fortsatt få type «økseskaft» svar.
Det er vanlig at større bedrifter og offentlige institusjoner har en chatbot som er programmert til å svare på spørsmål og føre en enkel samtale med sine brukere. Helt automatisk! De fleste kommuner har nå en chatbot.
På Nes kommunes nettside er det en presentasjon av Chat-tjenesten i kommunen: «Kari er vår chatbot og hun jobber døgnet rundt, hver dag. Du finner henne på alle våre nettsider.»
Hva kan jeg hjelpe med?
Her er en samtale med Kari:
Spørsmål: Jeg søker etter noen opplysninger i bygdearkivet i Nes kommune.
Kari: Hva lurer du på om bygdearkiv?
Om bygdearkiv
Lete i arkivene
Arkivportalen
Digitalarkivet
Slektsgransking
Kontaktinfo
Spørsmål: Arkivportalen?
Kari: Arkivportalen er en nasjonal
søketjeneste på tvers av kategoriene til de ulike arkivinstitusjonene.
Her finner du informasjon om hvilke historiske samlinger og dokumenter som blir oppbevart i de mange
arkivene rundt omkring Norge
Fornøyd med svaret?
Et klikk på tommelen avslutter
samtalen.