Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Bank og betalingsløsninger

Hva er nettbank?

Nettbank er en nettside som lar deg gjennomføre banktjenester fra din datamaskin. Du kan betale regninger, sjekke kontoutskrift, sperre og bestille nye kort og i mange tilfeller behandle lån og fond.

Nettbank ble først tilbudt av enkelte banker i 1996, i dag har alle norske banker nettbank. Nettbank er basert på et prinsipp om at jo mer kunden kan gjøre på egenhånd, jo billigere er det for både kunden og banken.

Å ikke bruke nettbank i dag, blir fort veldig dyrt. Bare å få regninger på papir koster i mange tilfeller alt fra 10 til 60 kr, og hvis man vil betale en regning i banken må man gjerne betale en hundrelapp i gebyrer. Alle disse utgiftene slipper man ved å bruke nettbank.

Hvordan kommer jeg i gang med nettbank?

For å komme i gang med nettbank må du kontakte banken, de kan hjelpe deg å komme i gang.

Er nettbank sikkert?

Bankene har lagt inn mange tiltak for å gjøre nettbankene så sikre som mulig. Alle nettbanker er krypterte, det vil si at all informasjonen på nettsiden er lagret på en måte som gjør at selv avanserte dataprogrammer vil slite med å hacke seg inn på den. I tillegg brukes BankID for innlogging. BankID består av et passord du velger selv og en engangskode du får fra en kodebrikke.

BankID og BankID på mobil

BankID er en form for digital identifikasjon som brukes for å logge inn på nettbank, betale med kort på internett og for å logge inn på offentlige tjenester som NAV, Altinn, Min helse osv. BankID består av tre elementer: fødselsnummeret ditt, et passord og en engangskode. Engangskoden genereres av en kodebrikke du får av banken.

I tillegg til kodebrikken kan du opprette BankID på mobil. Da kobler du SIM-kortet i telefonen din til BankIDen slik at du kan bruke mobilen i stedet for kodebrikken når du logger deg inn.

Foto: Olav Mellingsæter for DNB

Regninger i nettbanken

I tillegg til å betale vanlige fakturaer, har nettbanken noen funksjoner som forenkler betalingen.

E-faktura: et alternativ til å få faktura i posten eller på e-post. Kontonummer, KID-nummer og beløp er som regel ferdig utfylt, det eneste du trenger å gjøre er å velge hvilken konto den skal trekkes fra og godkjenne betalingen.

Avtale giro: trekker automatisk beløpet fra konto ved forfall, slik at du ikke trenger å gjøre noen ting.

Mobilbank

Mobilbank er ikke det samme som BankID på mobil. Mobilbank er en app (et program) til smarttelefon som fungerer likt som en nettbank, men er tilpasset mindre skjermer. Man logger inn enten med BankID på mobil eller en PIN-kode. De fleste norske banker tilbyr også mobilbank.

Andre banktjenester til smarttelefon

Vipps: en app fra DNB som lar brukere enkelt overføre penger til hverandre. Den knytter bankkontoen opp mot telefonnummeret ditt og på den måten trenger man bare å vite telefonnummer for å overføre penger. Vipps kan brukes av privatpersoner, organisasjoner og bedrifter og blir mer og mer vanlig å se i butikker og nettbutikker. Alle med norsk bankkonto kan bruke Vipps uavhengig av hvilken bank de har.

MobilePay: Nordea og Danske Banks konkurrent til Vipps. Den har vært tilgjengelig hos mange kiosker og butikker i mange år. Tjenesten blir nå lagt ned fordi de ikke har klart å konkurrere mot Vipps.

DNB Spare: en app for DNB kunder. Den er et tillegg til nettbank og mobilbank som lar deg organisere sparekontoen din ved å dele opp pengene i ulike kategorier og sette sparemål.

Viktig! Hold informasjonen sikker

Alle de overnevnte tjenestene er i utgangspunktet sikre i bruk, men det avhenger av at ingen andre får tilgang til passord og annen innloggingsinformasjon.

  • Ha et eget passord til BankID som er vanskelig å gjette seg frem til og som ikke brukes på andre plasser.
  • Ikke gi andre tilgang til passord, PIN-kode eller bankbrikke.
  • Beskytt mobilen med pinkode hvis du bruker BankID på mobil, mobilbank eller andre banktjenester.

Videre lesing

Footer