Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Aktuelt

Hvor blir handlingsplanen av?

Bær og dramatisk himmel

Med bilde fra fjorårets multetur ønsker vi god sommer!

De viktigste fristene er momskompensasjon, 15. august. Les mer om momskompensasjonen her.

og webinar om Factsplat: 15. juni klokken 11. Klikk på lenken for å delta

I fjor høst og vinter har vi i Seniornett deltatt i innspillsmøter og høringer om handlingsplanen for digital inkludering. Vi inviterte til og med statssekretæren i Kommunal- og distriktsdepartementet til vårt landsmøte for å snakke om handlingsplanen. Da vi sendte invitasjonen hadde vi fått beskjed om at handlingsplanen sannsynligvis ville legges fram før påske.

Men 4. mai, da landsmøtet åpnet, var handlingsplanen fortsatt ikke lagt fram, og statssekretær Gunn Karin Gjul kunne dermed ikke si noe om hvilke prioriteringer Regjeringen går for.

Nå har mai blitt til juni, og fortsatt har ikke regjeringen klart å legge fram en handlingsplan for digital inkludering. Samtidig som Regjeringen varsler oppstart av ny digital strategi, med fokus på kunstig intelligens. Vi heier på ny strategi, men vi er alvorlig bekymret for at Regjeringen ikke klarer å legge fram en plan for hvordan 600 000 personer med lav digital kompetanse skal inkluderes bedre.

Seniornett har kommet med mange innspill. Blant annet har vi foreslått en nasjonal hjelpetelefon etter mønster fra Datahjelpen til Seniornett for alle som sliter med det digitale, som å laste ned en app, ordne e-post eller oppdatere PC-en sin. Vi får satse på at ordtaket; «Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.»

David mot Goliat

Vi i Seniornett har også engasjert oss i forhold til Telenor som nå krever betaling for e-posttjenesten online.no. Mange fortvilte seniorer har tatt kontakt med Seniornett. De ønsket å bytte e-posttjeneste, og fikk lite hjelpe fra kundeservice i Telenor. Det er heller ikke så enkelt å bytte e-postleverandør. E-post og kontakter fra år tilbake må flyttes til ny tjeneste. Og husker du hvor mange steder du har brukt e-postadressen din til å gjenopprette passord, eller logge deg på en digital tjeneste?

Seniornett er bekymret for de seniorene som synes «alt» har blitt har blitt dyrere, og som ikke bruker mye e-post, at de rett og slett logger seg av. Da taper både samfunnet og den personen som logger av. Vi har derfor bedt Telenor revurdere å legge betaling på online-tjenesten, enten slik at de over 65 år slipper å betale, eller ha en gratis minimumsløsning. Vi har ikke vunnet fram overfor Telenor. Men vi registrerer på Datahjelp-telefonen at mange vil ha hjelp til å bytte e-postleverandør.

Datahjelpen åpen

Også i sommer er Datahjelp-telefonen åpen hele sommeren. Men mange av våre frivillige har også sommerferie, så selv om vi er på jobb, kan det ta noe lengere tid å få svar.

Vi ønsker dere en riktig god sommer!

Footer