Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Ukategorisert

Hvordan påvirker digitaliseringen familielivet?

Digitale plattformer som sosiale medier, chat-apper og videosamtaler gjør det enklere for familiemedlemmer å kommunisere og holde kontakten, spesielt når familiemedlemmer er adskilt geografisk. Det gjør det også mulig for familiemedlemmer å organisere og koordinere familiens aktiviteter, timeplaner og ansvar mer effektivt i en krevende hverdag.

Mor hjelper to døtre sitter foran en datamaskin på kjøkkenet og driver med lekser

Stockbilde

Hva er digitale plattformer?

I denne sammenhengen er eksempler på digitale plattformer apper eller nettsteder vi bruker sammen med familien. For eksempel Netflix til strømming av underholdning, ItsLearning for undervisning i skolen, eller WhatsApp for video- og meldingschat. Det inkluderer også andre typer digital teknologi som inngår i daglige rutiner eller nettsteder og tjenester som spill og sosiale medier.

Men digitaliseringen fører også med seg noen utfordringer.

 

Plattformisering

Barn og unge tilpasser seg teknologien raskere enn voksne. Dette skaper et generasjonsskille som kan påvirke familiens dynamikk.

Det forskes mye på barn og unges forhold til og bruk av sosiale medier og i dag vet vi en del om unges bruk av digitale plattformer. Men det er svært begrenset kunnskap om eldres bruk. Utviklingen har ført til at barn og unge bruker digitale enheter og plattformer mye både på skolen, til studier og fritidsaktiviteter. Økt skjermtid blant barn har vært et hyppig diskutert tema i media, men det er fortsatt mye vi ikke vet om konsekvensene av denne økningen. Sikkerhetsutfordringer som personvern, nettverkssikkerhet og cybermobbing følger også med den økte bruken av digitale plattformer.

Det er viktig å undersøke hvordan familielivet påvirkes av digitaliseringen. Minst 600 000 mennesker i Norge har lave eller ingen digitale ferdigheter og det skaper ulikheter også innad i familien når det kreves digitale ferdigheter for å delta. Og det finnes lite kunnskap om hvordan relasjoner i familien endres og påvirkes av digital bruk.

Tidlige undersøker gjort av forskere på UiO viser at digitalisering skaper nye muligheter for barn og foreldre, men ofte marginaliserer eldre mennesker.

Bestefar og barnebarn sitter i sofa og flirer mens de ser på noe på mobilen

Stockbilde

PlatFams vil forske på digitale generasjoner

PlatFams er et forskningsprosjekt som utforsker hvordan digitale plattformer endrer familielivet og påvirker samspillet mellom generasjoner. Forskere skal studere endringer i digitale hverdagsliv på tvers av generasjoner i fem europeiske land: Norge, Estland, Storbritannia, Romania og Spania.

Forskerne fra Universitetet i Oslo skal intervjue og observere familiemedlemmer i tre generasjoner (barn, foreldre og besteforeldre) for å bedre forstå hvordan ulike typer digitale plattformer inngår i, og påvirker, familiers hverdag. De spiller spørsmål under intervju for å utforske:

  • Hvilke muligheter gir de digitale plattformene for samhandling mellom besteforeldre og barnebarna?
  • Styrkes familiebånd gjennom digitale plattformer?
  • Hvilke holdninger og bevissthet familier til deres digitale bruk?
  • Gir de nye læringsplattformene i skolen foreldre større mulighet til å jobbe sammen med ungene om skolearbeidet?

Dette prosjektet utforsker hvordan digitale teknologier, plattformer og algoritmer påvirker relasjonene, kommunikasjonen og familiebånd. Plattformiseringen av familielivet er et spennende felt som tar hensyn til hvordan digitale plattformer endrer måten vi samhandler og lever sammen på.

PlatFam logo

Viktig å forske på eldre

Besteforeldre spiller en viktig rolle i samfunnet som bidragsytere til arbeidsstyrken, frivillighet, kultur og familierelasjoner. Forskning på eldre kan bidra til å forstå hvordan samfunnet kan tilrettelegge bedre for en aldrende befolkning og forstå de unike behovene de står overfor.

Samlet sett kan digitale plattformer ha både positive og negative konsekvenser for familielivet, og det er viktig for familiene å være bevisste på både fordelene og utfordringene ved digital teknologi, og ta aktive valg som fremmer et sunt og balansert familieliv i den digitale tidsalderen. Det er viktig å forstå både utfordringer og muligheter knyttet til digitalisering.

Kanskje kan vi lære av hverandre på tvers av generasjoner og skape et mer bevisst og balansert digitalt familieliv.

Kunne du og din familie tenkt dere å stille til et forskningsintervju med PlatFams, eller har du spørsmål om prosjektet, vennligst kontakt:

Postdoktor Maja Nordtug, maja.nordtug@iped.uio.no tlf mobil 46 12 56 36

Professor Kristinn Hegna, kristinn.hegna@iped.uio.no tlf mobil 41 44 53 41

Professor og prosjektleder Ola Erstad, o.a.erstad@iped.uio.no tlf mobil 92 42 13 96

 

Vil du følge forskningsprosjektet nøyere og lese mer kan du besøke nettsiden deres her: Familielivets plattformisering: (PlatFams) – Institutt for pedagogikk (uio.no)

 

 

Footer