Hva skal du gjøre for å bli kvitt dette? Hadde vi visst det hadde vi blitt rike…
Jeg er lei av alle som forsøker å lure meg
I løpet av sommerferien og etter den har det kommet nye e-poster daglig med søppelpost fra “Easypark”, “Autopay.io”, “norge parkering” og diverse “banker”. Heldigvis avslører mange e-postprogram hva som er søppelpost og sender dem automatisk til uønsket-mappen.
Hvorfor er det fort å bli lurt?
I løpet av sommeren parkerer du gjerne på mange steder med ulike parkeringsregler, eller du har nettopp byttet betalingskort. Da kan slike e-poster virke troverdige og det er viktig å være ekstra påpasselig.
Noen e-poster ser også veldig ekte ut. Det kan være greit å vite hva som avslører at en e-post ikke er ekte. Klikk på avsenderadressen. Hvis den ikke samstemmer med firmanavnet, kan du være sikker på at det er lureri.
I eksempelet over ser du at en avsender utgir seg for å være Kiwi, men hvis du trykker på avsenderadressen, dukker en helt annen avsender opp. Det er i hvert fall ikke Kiwi. De ville aldri benyttet en hotmail.com adresse. I eksemplet over ser du hvordan det ser ut på en mobiltelefon. Hvis du bruker PC/Mac er det omtrent tilsvarende. Noen ganger trenger du bare peke på avsender, i andre tilfeller må du klikke på avsender. Bruker du Outlook, ser du det i klartekst hvis du åpner e-posten.
Ikke trykk på lenker i e-poster du ikke vet hvem kommer fra. Ikke tro på alt du leser, spesielt dersom det er veldig korte tidsfrister. Årsaken til at det er korte tidsfrister er at de som sender ut spam/søppel e-post vet at nettstedet de linker til ofte blir stengt etter noen timer eller dager.
I bildet over ser du et eksempel på falsk e-post. Her trykker vi på «Oppdatere nå» og blir umiddelbart advart om at nettstedet ikke er sikkert. Dette skjer ikke alltid, men i tillegg blir vi advart etter å ha trykket på «Gå videre til nettstedet». Da stopper vårt nettverk for tilgang. Dette skyldes at nettstedet har blitt rapportert som farlig. Dette får ikke alle opp, siden dette er på grunn av ekstra sikkerhet i Seniornetts nettverk.
Hva skal jeg gjøre når søppelpost havner i innboksen?
Du kan merke søppelpost som søppel dersom du får det i innboksen din. Dersom du bruker Gmail vil det se slik ut som i bildet under når du åpner e-posten. Trykk deretter på knappen pilen peker på.
Du får da opp en dialogboks som under, der kan du velge mellom å rapportere som søppel eller melde deg av nyhetsbrevet, siden dette er et nyhetsbrev. Dersom det ikke er et nyhetsbrev du har abonnert på, trykk «Rapporter søppelpost». Det hjelper ikke å melde seg av falske nyhetsbrev, du vil bare få enda mer søppelpost fra andre avsendere.
Bruker du andre e-postprogrammer finnes det tilsvarende måter å merke e-post som søppel. Her må du lete i menyene selv og finne frem til hvor det er. Hvis du er i tvil kan du ringe oss på datahjelpen, så finner vi ut av det sammen med deg.