Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Windows

Jeg får ikke skrevet ut på skriveren min

Mange opplever at skriveren slutter å virke etter at du har fått oppdateringer til datamaskinen. I de tilfellene kan du først velge å kjøre feilsøkningsprogrammet som tilhører skriveren din. Dersom det ikke virker, så vil det ofte være greit å avinstallere skriveren for så å legge den til på nytt. Artikkelen omhandler feilsøking, avinstallering og nyinstallering.

Kontroller at det er papir i arkmater og at skriveren ikke er tom for blekk før du gjør noe mer.

Søk frem skriver og du er klar for å begynne.

  1. klikk på startmenyen
  2. begynn å skrive «skriver»
  3. Klikk på «Skrivere og skannere»
Finn skriveren

Finn skriveren

 

Neste bilde du får opp vil være en oversikt over de enhetene som er koblet til din datamaskin.

Klikk på skriveren din for å få frem flere valg.

Skrivere og skannere

Skrivere og skannere

 

I eksemplet her har jeg nå mulighet å klikke på både feilsøkningsprogrammet og valget Fjern er også tilgjengelig.

Kjør feilsøking når skriveren ikke virker

Kjør feilsøking når skriveren ikke virker

 

Hvis feilsøkningsprogrammet ikke klarer å rette feilen er neste mulighet å fjerne skriveren, for så å legge den til på nytt.

Uansett om du velger å kjøre feilsøkningsprogrammet eller fjerne skriveren din så vil «Brukerkontokontrollen» dukke opp på din dataskjerm.  Da er det viktig at du klikker på JA ellers vil ikke valget ditt være valgt.

Windows brukerkontokontroll

Windows brukerkontokontroll

 

Kjør feilsøk først, dersom det er noen feil funnet så kommer det opp en beskjed om dette i form av rettelse eller andre forslag. Men ofte finnes det ingen feil. Det er da man velger å fjerne skriveren for så å legge den til på nytt.

Feilsøking av enheter og skrivere

Feilsøking av enheter og skrivere

 

Etter at du har fjernet skriveren så kan du gå i gang med å legge den til på nytt ved å klikke på «legg til enhet»

Legg til ny skriver

Legg til ny skriver

 

Hvis skriveren din har wifi tilknytning eller du har ledning mellom PC og skriver så vil det da etter en stund dukke opp skrivere som du kan velge å legge til på din datamaskin. Hvis skriveren din kommer frem så kan du klikke på den for å legge den til, eller velg «Legg til manuelt» dersom du har driveren til skriveren din på en CD eller minnepinne.

Skriver er funnet, legg til enhet

Skriver er funnet, legg til enhet

 

Dersom skriveren din ikke er tilkoblet wifi, men skulle vært det, så kan du gjøre det slik:
For å koble skriveren til wifi så trykker du først på WPS-knappen på routeren og så på skriveren. Vanligvis vil skriveren da automatisk koble seg opp til routeren din og blir tilgjengelig på ditt nettverk.
I noen tilfeller kan du bli bedt om å skrive inn en PIN-kode, det er litt ulikt hvordan du får tak i denne så da må du lese manualen for routeren din.

Koble skriver til router med WPS-knapp

Koble skriver til router med WPS-knapp

 

På noen skrivere er det ikke WPS knapp, da må du koble den til ditt wifi-nettverk manuelt. Det varierer fra skriver til skriver hvordan man gjør dette og da må du lese manualen for skriveren eller kontakte oss på datahjelptelefonen 22 42 96 26.

 

 

Footer