I dagens digitale tidsalder lagrer og arkiverer vi våre digitale verdier på datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner.
Disse enhetene er ofte sikret med passord eller pinkoder for å beskytte innholdet mot uvedkommende. Det samme gjelder for kontoer vi har hos tjenester som Microsoft, Apple, Google, ulike skytjenester og sosiale medier.
For å starte prosessen med en digital arv er det lurt å stille seg noen spørsmål:
Hvilke digitale verdier har jeg?
- Få oversikt over dine digitale kontoer.
- Bilder, video, tegninger, journal/dagbok, brev, attester ol arkivert på enheter eller skytjenester.
- Lag en oversikt over dine enheter og innlogginger (inkludert eksterne harddisker).
Hva skal skje med mine digitale verdier?
- Har du kontoer som du ønsker skal slettes? For eksempel, hva skal skje med din Facebook-profil?
- Undersøk om tjenesten tilbyr en løsnings som kontoarving eller lignende.
Hvem skal arve mine digitale verdier?
- Tenk over hvem du vil gi tilgang til og hva de skal få tilgang til.
- Se til å ha en plan for hvordan pårørende får tilgang til dine digitale verdier.
For å opprette en digital arv må du gjennomgå hvilken digitale verdier du har på dine enheter og bestemme hva som skal skje med denne dataen. Dette gir de etterlatte mulighet til å forvalte dine verdier i tråd med dine ønsker. I tillegg må du sørge for å gi dem tilgang til dine kontoer, enten via innloggingsinformasjon eller ved å opprette kontoarving.
Seniornett har samlet all denne informasjonen og mer, i et hefte som heter Digital Arv. Det kan bestilles og sendes i posten her: Digital arv – Bestill hefte
Er du ikke medlem og trenger datahjelp eller vil ha tilgang til en av våre foreninger for kurs og dataveiledning trykk her (Bli medlem – Seniornett Norge)
Hvis du har en kommentar til denne artikkelen skriv det inn i kommentarfeltet under. Du må være innlogget for å kunne kommentere. Logg inn her Logg inn – Seniornett Norge