Når du ringer vil mottaker normalt se at det er ditt nummer som ringer. Dette utnytter svindlere ved å ringe til deg og gi seg ut for å være en du stoler på.
Spoofing er en metode svindlerne bruker for å lure deg til å tro at de ringer fra en kjent virksomhet. Ved hjelp av spesiell programvare får de det til å se ut som om det er for eksempel banken, kredittkortleverandøren eller politiet som tar kontakt. På norsk kan vi kalle spoofing for nummerkapring.
Telefonen din ringer, og du ser et ukjent, norsk nummer. Under tvil tar du den. Det kan jo være Posten eller en viktig samtale. I andre enden hører du en person som snakker gebrokkent engelsk og påstår at du har virus på din PC. Svindlere vet at mange ikke svarer på samtaler som kommer fra utlandet. Derfor spoofer de deg slik at du tror det er et norsk nummer som ringer.
Oppfatter du samtalen som mistenkelig, ved at de for eksempel ber deg oppgi kredittkortinformasjon eller personnummer, kan du legge på. Husk at det ikke er uhøflig å avbryte en samtale med noen du mistenker at prøver å svindle deg. En enkel metode er at du sier at du kan ringe tilbake fordi du er opptatt akkurat nå. Dette vil svindlere motsette seg fordi de vet at det nummer du ser ikke er korrekt.
Hva gjør teleoperatørene
10 millioner svindelanrop til norske mobiler ble stanset før de nådde frem i mai 2024. Heldigvis jobbes det kontinuerlig for å stoppe svindelanrop. Men det er likevel en katt-og-mus-lek mellom svindlere og teleoperatører.
Det viktigste for deg er å være skeptisk, spør hvem de er og be om å få ringe tilbake.