Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Hadeland 2024

Seniornett Hadeland
Grindækerbakken 2
2770 Jaren
Besøksadresse:
Trivselshuset i Brandbu
Nedre Hagali 4
2760 Brandbu
E-post:
Tlf.: 95061410
Kontaktperson:
Roar Kalvsjøhagen

Møte torsdag 14. november - LHOS Harestua

Digital hverdag – sikre banktjenester på nett
På møtet 14.november har vi satt av all tid til «bankprat».
STED:
Vinterhagen på LHOS (Lunner helse- og omsorgssenter), Vannebos veg 151, Harestua
       

Digital hverdag – sikre banktjenester på nett

Vi har alle et forhold til banken vår. I gamle dager var det ganske vanlig at barn fikk en bankbok i dåpsgave fra den lokale banken, med fem eller ti kroner, som en startkapital. I dag eksisterer ikke bankbøker – barn og ungdom har ikke engang hørt om det. Ønsker vi å sjekke hva vi har på konto, må vi inn i nettbanken, sjekke kontoutskriften, eventuelt stikke innom nærmeste bank. Som kan være ganske langt unna, om det i det hele tatt finnes et lokalt bankkontor. De blir stadig færre.

Nettbank er godt innarbeidet i samfunnet. På mobil og PC blir det enklere og enklere å utføre de daglige banktjenester. Men ikke nødvendigvis like lett for alle grupper i samfunnet. Statistikken viser at mer enn 600.000 personer i Norge ikke er digitale. Det vil si at man helt eller delvis ikke er «på nett». En overveiende del av disse er seniorer, som i denne sammenheng defineres fra + 55 år og oppover. Derfor kan man spørre seg om utviklingen mot det digitale, kontantløse og papirløse samfunn går for raskt.

Men det er ikke mulig å stoppe utviklingen – det er det mange som har prøvd tidligere. Derfor er det avgjørende at myndighetene, statlige og kommunale etater og ikke minst bankvesenet, tar oppgaven med å veilede og lære opp klienter og kunder i bruken av tjenestene. Vi mener at det gjøres mye bra her, men det er svært varierende, og mye er absolutt ikke godt nok enda.

Seniornett Hadeland har hatt nettbank, BbankID, innlogging osv. som tema flere ganger. Men det kommer endringer og nye ting hele tiden.  Eksempelvis ble BankID på mobil tatt vekk 1. september. Nå er det kodebrikke eller BankID–appen som gjelder. For mange kan det være en utfordring å ta i bruk det nye som innføres.

Tidligere i høst hadde vi besøk av Hans Petter Erlandsen, fagsjef for betalingsformidling i Sparebank 1 Ringerike Hadeland. Han snakket, i et enkelt og forståelig språk, om nettbank og mobilbank, og hvilke muligheter og løsninger som finnes. Videre fortalte han om  svindel vi blir utsatt for. Et økende antall kunder blir svindlet, eller forsøkt svindlet daglig. Svindlerne blir mer og mer avanserte og utspekulerte, og selv de mest oppegående går i fella. Bankene har stort fokus på denne virksomheten 24/7, og iverksetter svindelreduserende tiltak. Men vi som kunder må også hele tiden være årvåkne og skeptiske.

På kommende møte i Seniornett Hadeland, har vi satt av all tid til «bankprat». Hans Petter Erlandsen kommer til Harestua denne gangen. Det er mange gode grunner til å komme til oss å få med seg viktig informasjon.

Velkommen til «Vinterhagen» på Lunner helse og omsorgssenter (LHOS), Harestua torsdag 14. november kl. 14:00


Tilbake

Footer