Digital hverdag – banktjenester på nett……for alle
Vi får besøk av Hans Petter Erlandsen, fagsjef for betalingsformidling i Sparebank 1 Ringerike Hadeland.
Alle har vi et forhold til banken. I gamle dager var det ganske vanlig at barn fikk en bankbok i dåpsgave fra den lokale banken, med fem eller ti kroner, som en startkapital. I dag finnes det ikke bankbøker – barn og ungdom har ikke engang hørt om det. Ønsker vi å sjekke hva vi har på konto, må vi inn i nettbanken, sjekke siste kontoutskrift, eventuelt stikke innom nærmeste bank. Som kan være ganske langt unna, om det i det hele tatt finnes et lokalt bankkontor. De blir stadig færre.
Nettbank er godt innarbeidet i samfunnet, og det blir enklere og enklere å utføre de daglige banktjenester. Men ikke nødvendigvis for alle grupper i samfunnet. Statistikken viser at mer enn 600.000 personer i Norge ikke er digitale – det vil si at man helt eller delvis ikke er «på nett». En overveiende del av disse er seniorer, som i denne sammenheng defineres fra + 55 år og oppover…….derfor kan man spørre seg om utviklingen mot det digitale, kontantløse og papirløse samfunn går for raskt.
Det er ikke mulig å stoppe utviklingen – det er det mange som har prøvd tidligere. Derfor er det avgjørende at; først og fremst myndighetene, statlige og kommunale etater og ikke minst bankvesenet tar oppgaven med å lære opp klienter og kunder i bruken av tjenestene. Vi mener at det gjøres mye bra her, men det er også mye som ikke er godt nok enda.
Seniornett Hadeland har hatt nettbank, bankID, innlogging osv. som tema flere ganger. Men det er nødvendig å sette det på plakaten igjen. Det kommer hele tiden ny ting. Eksempelvis ble bankID på mobil ble tatt vekk 1. september. Nå er det kodebrikke eller bankID – appen som gjelder. For mange kan det være en utfordring å ta i bruk nye ting.
På kommende møte i Seniornett Hadeland har vi satt av all tid til «bankprat». Vi får besøk av Hans Petter Erlandsen, fagsjef for betalingsformidling i Sparebank 1 Ringerike Hadeland. Han vil informere om nettbank og mobilbank, og hvilke muligheter og løsninger som finnes. Videre vil han fokusere på svindel og svindelreduserende tiltak. Han kan fortelle at veldig mange kunder blir svindlet, eller forsøkt svindlet om dagen. Svindlerene blir mer og mer avanserte og utspekulerte, og selv de mest oppegående går i fella.
Det er mange gode grunner til å komme til oss i Seniornett Hadeland å få med seg viktig informasjon.
Velkommen til Trivselshuset i Brandbu, torsdag 3. oktober kl. 14:00