Nettbrett brukes av mange, privat og i jobbsammenheng. Det er en enkel måte å jobbe og kommunisere når man er på reise. Denne veiledningen er laget for å gi noen tips til hvordan du kan bruke nettbrett og smarttelefoner mer sikkert.
Her har du en liste over noen sikkerhetstips for nettbrett og smarttelefoner:
Bruk passord
For å sikre at andre ikke får tilgang til innholdet på nettbrettet ditt, som f. eks. e-post, dokumenter mv, er det viktig å bruke et passord for å åpne nettbrettet.
Passordet kan være en firesifret kode, men det er anbefalt at passordet er en blanding av tall og bokstaver. En firesifret kode kan gjettes ved å se på skjerm eller din bevegelse når du skriver inn koden, det samme gjelder mønsterpassord.
Passordbeskyttelsen bør slås på automatisk etter noen minutter uten bruk. Den kan også kreve passord etter at den blir påslått etter dvale.
Sikkerhetskopi
For å unngå at du mister dataene dine, er det viktig at du tar en sikkerhetskopi.
En måte er å gjøre dette manuelt, da har du full kontroll, men det er lett å glemme eller utsette.
Et annet alternativ er å lagre data i en nettsky, som kan gjøres automatisk via forskjellige applikasjoner.
Sikkerhetsoppdatering
Et nettbrett er en liten datamaskin og akkurat som en datamaskin, er det svakheter i implementasjon i operativsystem og programmer. Derfor slippes det jevnlig ut sikkerhetsoppdateringer til mobiltelefoner og nettbrett.
Koble deg til WI-FI/trådløst nett når du oppdaterer for å minimere kostnaden ved å være på nett.
Sporingsprogram
Flere applikasjoner lar deg spore nettbrettet eller telefonen din hvis den kommer på avveie. De fleste applikasjonene har flere muligheter som fjernsletting, alarm, fjernlåsing og lokalisering. Hvis nettbrettet/smarttelefon blir stjålet kan dette hjelpe deg med å få det tilbake eller sørge for at dataene ikke kommer på avveie.
Hvis du skal sende kommandoer til nettbrettet/telefonen etter at det har blitt stjålet er du avhengig av en måte å kommunisere med enheten på. Kommunikasjonsmåten varierer og husk at hvis en angriper kun er ute etter dataene kan angriperen skru av all kommunikasjon på enheten og dermed er det lite du kan gjøre.
Applikasjoner
Ofte er det også et problem at applikasjoner ber om for mange rettigheter. Dette er noe som må vurderes basert på hver enkelt applikasjon. Det har vært flere tilfeller av trojanere til mobiltelefoner som spres via applikasjoner som ser troverdige ut. Vær obs om du ønsker å laste ned app’er utenom Google.play eller AppStore.
Alle applikasjoner bør oppdateres, slik at siste versjon brukes, og man fjerner sårbare programmer man ikke lenger bruker og dermed minsker mulighetene for angrep.
Trådløse nettverk
Det kan være fristende å bruke gratis trådløse nettverk når man er ute på reiser. Det er viktig å huske at alle andre i nærheten kan se trafikken du sender. Logger du på en tjeneste som ikke krypterer forbindelsen, kan andre se passordet ditt. Det kan være nettverk som er satt opp, nettopp for å se hva du er inne på, og lese passordene dine. Om mulig, bruk nettverk medpassord, ev. de som URL/nettadressen starter med https og har en hengelås.
Antivirus
De fleste har antivirus på PC. Nettbrett er også en datamaskin og det er flere som tilbyr antivirus for å sikre deg mot ondsinnet programvare. Hvis du kun installerer programvare fra leverandøren så gjør de en jobb med å filtrere bort ondsinnet programvare. Det er likevel verdi i å ha et antivirus for ekstra sikkerhet. Du burde sjekke antivirus nøye før du velger, da det er store forskjeller i hvor mye antiviruset greier å oppdage. Husk at virus ikke trenger å komme fra applikasjoner, virus komme fra feil i programvare som en angriper kan utnytte. Nettbrett har ofte mer sikkerhet mot slike angrep. Det kan gjelde feil i PDF-leser, nettleser eller lignende, og dette er da en sikkerhetsfeil fra leverandøren og blir som regel rettet opp fort. Du må sørge for at du holder programmene oppdatert. Du kan lese om tester av slike antivirusprogram om du googler f.eks: “Test antivirusprogram nettbrett 2016”.
Har du flere spørsmål, er det bare å ta kontakt med oss i Seniornett Norge/Hobøl, enten på telefon, E-post eller bestill en datahjelptime 1-1