Gode råd om netthandel
Flere og flere forbrukere handler på nett. Få opplever problemer, men det er likevel viktig at du som forbruker tar noen enkle forholdsregler når du handler. Posten har samlet en del nyttige råd og tips som gjør netthandel tryggere for deg. En god grunnregel er: Er du i tvil om nettbutikken er seriøs – dropp handelen!
Før du handler
Sjekk butikken
Sett deg inn i hvilke betalingsløsninger, leveringstider og leveringsmåte butikken har før du bestiller. Sjekk også hvilke vilkår som er gjeldende for denne butikken ved forsinkelser, avbestilling og retur. Det er ikke lov å inngå dårligere vilkår enn loven tillater. Handler du utenfor EU/EØS er du derimot bundet til avtalen du inngår ved kjøp. Da er det ekstra viktig å sette seg inn i vilkårene før du bestiller varer.
Sjekk kontaktperson
Det skal være lett å kontakte nettbutikken. Den bør opplyse om firmanavn, adresse, organisasjonsnummer, telefonnumer og e-postadresse. Dersom du er usikker på om butikken er norsk, vil kontaktinformasjonen som oftest vise om selgeren befinner seg i utlandet eller i Norge. Dette kan ha betydning for hvilke rettigheter du har som kjøper. Mer informasjon om hvor pålitelig og “norsk” en nettbutikk er finner du ved å sjekke Howard The Shopping Assistant.
Ved bestilling
Velg trygg betaling
Forhåndsbetaling anbefales ikke og gjør at du stiller svakt dersom varene ikke leveres, du blir svindlet eller nettbutikken går konkurs. Overfør aldri penger direkte til butikkens konto. Det aller tryggeste er å bruke kredittkort. Da har du lovfestet rett på pengene tilbake om du ikke får det du har bestilt, uavhengig av hvilket land selger befinner seg i. Du må først klage til selger. Fører ikke dette frem kan du rette krav mot banken din og be dem dekke tapet. For mer informasjon, se Forbrukerrådets sider om netthandel og sikker betaling.
Vær varsom
Vær forsiktig med å gi fra deg personopplysninger. Selger trenger i utgangspunktet kun adressen din. Send aldri personlige opplysninger og detaljer om kredittkort via e-post eller web med mindre du vet nettbutikken tilbyr god sikkerhet og kryptering eller garanterer sikre transaksjoner. For mer informasjon om innhenting av personopplysninger på internett, se Forbrukerombudets veiledning ved innhenting og bruk av personopplysninger på Internett. Falske nettbutikker er et tilbakevendende problem. Hvis du er usikker på en aktør du ikke kjenner, eller lurer på hvilke tegn man skal være oppmerksom på, les forbrukerombudets gode råd.
Sjekk kjøpesum, leveringsdata og toll/moms
Sjekk at du får oppgitt kjøpesum, fraktkostnader, leveringstid og leveringsmåte før bestilling. Du skal motta ordrebekreftelse etter bestilling. Kontroller at denne stemmer. Husk også at toll og moms kan komme i tillegg dersom du handler for mer enn 200 kroner i utlandet. Handler du for mer enn 200 kroner må du betale moms. På enkelte varer, eksempelvis klær, må du i tillegg betale toll på 10,5 %. Den som fortoller varene dine (Posten, DHL med flere) tar i tillegg et fortollingsgebyr. Du finner mer informasjon om toll og gebyrer på varer kjøpt fra utlandet på Toll- og Avgiftsdirektoratets nettsider. Postens tollsatser finner du på Postens nettsider.
Her er flere detaljer om toll og moms på utenlandske varer.
Ved levering
Minimum 14 dagers angrerett
Ved kjøp av varer via Internett har du minimum 14 dagers angrett etter at du har mottatt varen. Noen nettbutikker har lengre angrerett. Du har krav på å få pengene tilbake, men må i de aller fleste tilfeller dekke returkostnaden selv.