Du er utvilsomt kjent med den Australske byen Sydney. Men kjenner du også til byen Sydney, som ligger på østkysten av Canada? Sannsynligvis ikke. Og det gjaldt også en bestefar og hans barnebarn i Trondheim. For mange år siden bestilte de fly til Australia, trodde de. Ved ankomst viste de seg å være i Sydney, Canada, 27 000 kilometer unna deres faktiske reisemål. En misforståelse og feil fra reisebyrået, men likevel.
Det samme kan gjelde med søk på internett, ved hjelp av Google eller en annen søkemotor.
Alt for mange treff på ditt søk, og det slett ikke de første søkeresultatene som er de riktige for det du leter etter. Du må altså sørge for at du på enklest mulig måte finner det du virkelig leter etter.
Bruk riktige nøkkelord
Tenk hva du vi lete etter og finn gode søkeord for det. La oss holde oss til det artikkelen startet med, nemlig Sydney i Australia. Om du vil ha informasjon om Sydney kan du bruke søkeordene “Sydney” og “Australia”. Det vil gi en enorm mengde med søkeresultater, som er litt tilfeldig ordnet og som dermed fortsatt kan være ganske uoversiktlig.
Tenk heller på hva du faktisk vil vite om Sydney. Byens historie eller severdighetene, overnattingssteder, klimaet eller kanskje spesifikke spisesteder? Det vil bestemme hvilken søkeord du bør bruke.
Til slutt er konteksten viktig. Om du søker etter ‘et koselig sted å spise i Sydney’ vil du få en enorm mengde overflødige resultater som handler om ordet ‘koselig’ og ‘Sydney’, som ikke har med noen spisesteder å gjøre.
Bruk i dette tilfelle heller ‘Restaurant Sydney’. Eller så kan du bli enda mer spesifikk og søke etter ‘Italiensk restaurant Sydney’.
Bruk riktige tegn
Når du søker i en søkemotor, som for eksempel Google, gjør du søket enda mer målrettet ved å bruke spesifikke tegn.
- Bruke anførselstegn (“)
Hvis du leter etter en setning, for eksempel fra en sangtekst eller et sitat, kan du sette anførselstegn rundt den. For eksempel “det er typisk norsk å være god».
Du vil da få søkeresultater som inneholder hele denne setningen. Dette er spesielt viktig hvis du søker etter personer. Lise Hansen gir treff på alle som heter Lise og alle som heter Hansen. “Lise Hansen” gir bare treff på de som heter Lise Hansen, og der både for og etternavnet finnes i teksten. - Bruke minustegn (-)
Om du vil søke på et ord som kan ha flere mulige betegnelser, kan man ekskludere en bestemt betegnelse ved å bruke minustegnet (-). Om du vil bruke minustegnet skal den settes direkte foran (uten mellomrom) den ordet som skal ekskluderes.
Hvis du for eksempel er fluefisker. Da vil du kanskje søke på ‘flue-insekter’. Du vil få søkeresultater som inneholder ordet flue, men ingen resultater i betydningen av flue som insekt. Altså 40 000 treff på flue -insekt kontra flue som gir nesten 10 millioner treff. - Allintext:
En tredje variant for målrettet søk er den som heter Allintext. Skriv ordet Allintext: etterfølgt av noen nøkkelord i søkefeltet. For eksempel ‘Allintext: Thai restaurant Oslo’. Søkeresultatene skal inneholde alle tre nøkkelordene du søker på. I motsetning til om du skriver Thai restaurant Oslo. Da får du også treff på søke som bare inneholder ordet ett av ordene, to av ordene og tre av ordene. Altså en uendelig rekke muligheter. - Bruk stjerne-tegnet (*)
Du kan bruke stjerne tegnet (*) dersom du søker etter en setning, men du husker ikke alle ordene i setningen. Du skrive da så mange ord som mulig i setningen og setter inn stjerne tegnet på de plasser du ikke husker (nøyaktig) ordene. Google (søkemotoren) vil da søke etter de mest sannsynlige resultatene.
For eksempel ‘men det er særlig * * jeg tenker på sånt’, som er fra en sang fra Odd Børretzen og Lars Martin Myhre, nemlig Noen ganger er det all rightTil slutt en liten merknad angående hvor pålitelige søkeresultatene er.
Googles søkemotor er inngangsporten til nesten alt på Internett. Søk på nettsider, bilder, nyheter, videoer eller annen informasjon. Men det er greit å være klar over at all informasjon du finner på internett, ikke alltid er like pålitelig. Du skal derfor også være oppmerksom på kilden til informasjonen du finner på nettet.