Hva er assistert tilgang?
Assistert tilgang er en løsningen utviklet for at personer som av ulike årsaker har utfordringer med å bruke smarttelefon kan få et bedre tilpasset grensesnitt. Apper, ikoner og bokstaver er større, designet forenklet og tilpassede funksjoner er mer fokuserte når du har aktivert assistert tilgang. Du kan selv bestemme hvilke apper som skal være tilgjengelig og hvordan hjem-skjermen skal se ut i assistert tilgang.
Assistert tilgang er en ny opplevelse i iOS17. Har du ikke oppdatert din iPhone til iOS17 må du gjøre det først. Du finner oppdateringen i “Innstillinger” – “Generelt” – “Oppdateringer”.
Hvilke apper er relevant i assistert tilgang?
Når assistert tilgang blir aktivert vil løsningen komme med et forslag til apper som er optimalisert for god opplevelse. Det gjelder anrop, bilder, kamera, meldinger og musikk. Dette er apper som kan tilpasses – for eksempel ved at bruker kun kan motta og svare anrop eller meldinger fra utvalgte personer i kontaktlisten.
Andre apper kan inkluderes i assistert tilgang, men det kan hende de per i dag ikke kan inneholde ytterlige tilpasninger.
For å aktivere assistert tilgang trykker du på innstillinger – tilgjengelighet – assistert tilgang. Du må først lage en 4-sifret kode som skal brukes for å aktivere og avslutte assistert tilgang. Det er viktig at du tar vare på og husker denne koden. Etterpå kan du velge hvilke apper som er relevant å ha og om de skal være i en liste eller fliser på telefonen.
Avslutte assistert tilgang
For å avslutte assistert tilgang eller administrere tilgangen må du trykke tre hurtige ganger på sideknappen. Da vil du få opp alternativet “avslutt assistert tilgang” og du må taste inn den 4-sifrede koden. Skjermen blir sort en liten stund mens den omstiller grensesnittet.
For å aktivere eller administrere tilgangen går du til Innstillinger – tilgjengelighet – assistert tilgang.