Utfordringene framover
Aldri tidligere har vel behovet for Seniornett vært større. Digitaliseringen i samfunnet raser framover, og er mer omfattende enn tidligere. Vi vippser og snapper, mailer og googler. Bussbilletten ligger på appen og bilder av barnebarna i «skyen». Vil du være med, så heng på!
Det blir vanskeligere å reservere seg mot det digitale samfunnet. Og selv om mer enn 400 000 seniorer ikke er digitale, fortsetter digitaliseringen. Mange tror også at har du først lært deg data, så er du digital. Dessverre er ikke det digitale livet så enkelt. I det du har lært deg et operativsystem, må du oppgradere. Bytter du mobiltelefon er det likedan, plutselig sitter du med en Android-telefon i hånda som har helt andre menyer enn din gamle iPhone. Du må hele tiden vedlikeholde dine datakunnskaper for å fortsette å være digital. Det er her Seniornett har en viktig plass. Vår oppgave er ikke bare å få seniorer på nett, vi skal også holde seniorene på nett. Det gjør vi gjennom våre lokale foreninger og våre frivillige og gjennom vårt tilbud om datasupport. Seniornett er seniorenes IT-avdeling.
Hva ønsker vi oss?
Digitaliseringen drives fram av ungdommen. Det er naturlig. Men jeg tror vi seniorer må i sterkere grad melde oss på, for å motivere oss for å være digitale. Hvorfor er det så få utviklere som tar seniorene med på råd? Hva er det vi trenger og ønsker i vår digitale hverdag? Hvilke apper vil vi ha? For oss som ble voksne i den analoge tidsalder er det ikke så lett å se mulighetene som det digitale samfunnet gir. Om ikke annet burde sentrale myndigheter ha lært av “slippen” aksjonen i 2017/2018. Da NAV sluttet å sende ut pensjonsslippen til alderspensjonistene ble det bråk. “Slippen” ville de ha. Men mange sa de godt kunne få den på Digipost, men det lyttet ikke NAV til. Over natten sluttet de å sende ut “slippen”. I stedet skulle alderspensjonistene logge seg inn på nav.no for å finne ut om pensjonsutbetalingen var korrekt med riktig skattetrekk og rett adresse. Etter noen runder i Stortinget er resultatet at over 100 000 seniorer nå får “slippen“ hjem i postkassen sin hver måned. På papir. Kunne ting vært annerledes om seniorene ble rådspurt? Jeg tror det.
Så hva vil vi egentlig ha? Det er et vanskelig spørsmål. Det er mye lettere å svare hva vi ikke vil ha. For vi synes vel at alle oppgraderinger og endringer er noe herk. Jo eldre vi blir jo mer ønsker vi at ting skal være som de var. Kanskje vi i Seniornett må lage kurs for seniorer i endringskompetanse?
Enklere språk
Selv om mange seniorer ikke er gode databrukere, er det mange som behersker enkel databruk, som nettbank. Nylig snakket jeg med en dame på ett av Seniornetts datatreff. Damen var en kløpper i netthandel, hadde allerede tatt den kinesiske nettbutikken Alibaba i bruk. Men nå var hun engstelig for plutselig hadde det dukket opp noen beskjeder fra hennes nettbank. Etter nøye lesing fant jeg ut at nettbanken skulle få nytt design om en stund, men at kunden ikke trengte å gjøre noe som helst. Det var ikke lett å forstå. Er det rart seniorene faller fra som digitale borgere når bankene ikke klarer å kommunisere med kundene sine. Å ringe banken nytter jo heller ikke. Løsningen er ikke å klappe sammen datamaskinen og overlate banktjenestene til barnebarnet eller oppsøke banken fysisk. Løsningen er heldigvis å finne hos Seniornett.
Jeg gleder meg til å være med å utvikle Seniornett videre sammen med dere. Har du noe du har lyst til å snakke med meg om, ikke nøl med å ta kontakt. Det være seg ris eller ros. Det enkleste er å bruke e-posten min, kristin.ruud@seniornett.no. Men husk også at vi har landsmøte i mai, og du som medlem står fritt til å fremme forslag, enten gjennom din lokalforening eller vår nettforening.