§ 1 NAVN OG FORMÅL
Organisasjonens navn er Seniornett.
Seniornett er en frivillig og ideell medlemsorganisasjon som arbeider for digital inkludering av seniorer.
Seniornett vil skape arenaer der seniorer kan skaffe seg digitale kunnskaper og ferdigheter.
Seniornett er landsomfattende og basert på lokale foreninger og en nettforening.
Seniornett har adresse og sekretariat i Oslo.
Seniornett skal gjennom sine foreninger og sentralt:
- arbeide for å fremme seniorers bruk av digitale verktøy og tjenester
- arbeide for å tilby seniorer opplæring, støtte og veiledning i bruk av digitale verktøy og tjenester
- være et faglig og sosialt nettverk for medlemmene
- arbeide for at seniorer kan delta på en fullverdig måte i den digitale utviklingen i samfunnet
- vise at digital kompetanse blant seniorer er viktig i et folkehelseperspektiv
- være en konstruktiv samarbeidspartner for alle aktører som arbeider innenfor Seniornetts interesseområde
§ 2 MEDLEMSKAP
Enhver som kan slutte seg til Seniornetts formål kan bli medlem.
Medlemskap tegnes gjennom Seniornett og knyttes til en lokalt forankret forening eller til Seniornett direkte (nettforeningen).
Alle medlemmer med betalt kontingent har like rettigheter i organisasjonen, og kan representere i organisasjonens organer.
§ 3 KONTINGENT
Alle medlemmer betaler årlig kontingent til Seniornett.
Kontingenten fastsettes av landsmøtet i Seniornett og innkreves av sekretariatet.
Kontingenten fordeles slik at en andel tilfaller Seniornett og en andel tilfaller foreningen man blir innmeldt i.
Kontingenten fra nettforeningens medlemmer tilfaller i sin helhet Seniornett.
Størrelsen på kontingenten og fordelingen av denne vedtas av landsmøtet.
§ 4 ORGANER
Seniornett har følgende demokratiske organer:
- a) Landsmøtet, som møtes hvert andre år
- b) Styret, som velges av landsmøtet
- c) Valgkomiteen, som velges av landsmøtet
- d) Ledermøtet, som har rådgivende status og møtes ved behov i år uten landsmøte.
5 § LANDSMØTE
§ 5.1 Landsmøtets myndighet
Landsmøtet er organisasjonens øverste myndighet og skal gjennomføres innen utgangen av juni hvert andre år.
Landsmøtet skal som minimum behandle:
- Godkjenning av innkalling, saksliste og forretningsorden
- Konstituering, valg av møteledelse, referenter, tellekorps, to delegater til å undertegne landsmøteprotokollen og eventuell redaksjonskomité.
- Beretning for siste landsmøteperiode
- Årsoppgjør, regnskaper og revisjonsberetninger for siste landsmøteperiode
- Innkomne forslag, herunder endring av vedtektene
- Strategi- og handlingsplaner
- Vedta medlemskontingent og fordeling for kommende landsmøteperiode.
- Vedta styrehonorarer
- Valg av styre, valgkomite og revisor
§ 5.2 Innkalling til landsmøte
Styret bestemmer tid og sted for landsmøtene.
Landsmøtet kunngjøres senest 8 uker før landsmøtedato. Styret er ansvarlig for at innkalling, med nødvendig saksunderlag og forretningsorden, skjer senest 2 uker før landsmøtedato.
Styret fremmer forslag til saksliste og vedtak under landsmøtet.
Foreningene kan fremme forslag til landsmøtet. Forslag fra foreningene skal være styret i hende senest fire uker før landsmøtedato.
Styret skal gi skriftlig innstilling til innkomne forslag og gjøre dette kjent for foreningene sammen med innkallingen.
Samme frist og prosedyre gjelder for forslag om endring av organisasjonens vedtekter.
Ekstraordinært landsmøte kan innkalles på initiativ fra styret. På ekstraordinært landsmøte skal bare saker behandles som er nevnt i innkallingen.
Landsmøter kan gjennomføres elektronisk.
§ 5.3 Stemmerett
Alle delegater må være medlem av Seniornett og representere en forening for å ha stemmerett på landsmøtet. Antall delegater en forening kan ha er basert på antall medlemmer pr. 1. januar i landsmøteåret.
En forening har et antall stemmer avhengig av størrelse:
Inntil 20 medlemmer 1 stemme
21 – 50 medlemmer 2 stemmer
51 – 100 medlemmer 3 stemmer
Over 100 medlemmer 4 stemmer
En forening kan delta på landsmøtet med samme antall delegater som den har stemmer, eller færre.
Foreninger som ikke kan delta på landsmøtet, kan gi annen forening fullmakt til å stemme for seg. En forening kan representere til og med fem – 5 – foreninger, inklusive sin egen.
Foreningene skal melde inn sine delegater til landsmøtet senest to uker før møtet.
Styrets medlemmer og generalsekretær møter på landsmøtet med tale- og forslagsrett, men ikke stemmerett.
Nye foreninger som tilkommer i perioden 1. januar til to måneder før landsmøtet, kan møte som observatører på årets landsmøte.
§ 5.4 Landsmøtets beslutninger
Beslutninger i landsmøtet krever mer enn halvparten av avgitte stemmer for å være gyldig.
Ved valg gjelder samme regel. Ved stemmelikhet mellom to kandidater til et tillitsverv avgjøres valget ved loddtrekning.
Vedtektsendringer krever minst 2/3 av avgitte stemmer for å være godkjent.
§ 6 LEDERMØTE
I år uten landsmøte kan styret ved behov innkalle til ledermøte for styrelederne i foreningene eller deres stedfortredere. Ledermøtet er et rådgivende organ for utveksling av ideer og erfaringer. Hovedformålet med ledermøtene er å styrke kontakten med og mellom foreningene og mellom foreningene og Seniornett, og følge opp de vedtak og planer som landsmøtene vedtar.
§ 7 VALGKOMITÉ
§ 7.1 Valgkomiteens sammensetning
Valgkomiteen velges av landsmøtet etter innstilling fra styret, og skal bestå av tre personer (leder og to medlemmer) som alle velges for to år.
Foreslåtte medlemmer til valgkomiteen offentliggjøres på samme måte som forslag på styremedlemmer.
§ 7.2 Valgkomiteens arbeid
Forslag fra foreningene på kandidater til styret sendes valgkomiteens leder senest 8 uker før landsmøtet.
Valgkomiteen skal innstille på kandidater til leder og medlemmer av styret i Seniornett.
Valgkomiteen skal i sitt arbeid etterstrebe kontinuitet og fornyelse i styret, god representasjon fra ulike foreninger, geografisk spredning og spredning i alder. Tillitsvalgte i Seniornett skal velges av og blant organisasjonens betalende medlemmer.
§ 8 STYRET
§ 8.1 Styrets oppgaver
Styret leder organisasjonens virksomhet mellom landsmøtene innenfor rammen av de vedtak, retningslinjer og planer som landsmøtet gir. Styret er ansvarlig for økonomistyring i henhold til god regnskapsskikk. Styret har ansvar for tilsetting av generalsekretær.
§ 8.2 Valg av styre
Styret velges av landsmøtet for to år av gangen og består av styreleder og syv styremedlemmer. Styret skal ha minst tre medlemmer av hvert kjønn. Styret velger selv nestleder blant sine medlemmer, for ett år av gangen.
De ansatte kan oppnevne en observatør som deltar i hovedstyrets møter med tale- og forslagsrett, men ikke stemmerett.
§ 8.3 Møter i styret
Styrets leder innkaller til styremøter i samråd med generalsekretær. Minst to av styrets øvrige medlemmer kan kreve styremøte. Styret møtes ved behov og minst fire – 4 – ganger per år.
Styret er beslutningsdyktig når minst fem av styremedlemmene inklusive styrets leder og/eller nestleder er til stede. Ved stemmelikhet har møteleder (leder eller nestleder) dobbeltstemme.
§ 8.4 Råd og utvalg
Styret kan oppnevne råd og utvalg ved behov. Utvalg skal alltid gis mandat, tidsramme og kostnadsramme, og de skal rapportere til styret.
§ 9 SEKRETARIATET
Seniornetts løpende arbeid utføres av sekretariatet, som ledes av generalsekretæren. Generalsekretæren rapporterer til styrets leder og er styrets sekretær.
§ 10 FULLMAKTER
Styrets leder og generalsekretær har prokura og tegner (forplikter) organisasjonen i felleskap.
§ 11 FORENINGENE
Foreninger tilknyttet Seniornett kan etableres over hele landet på lokalt initiativ eller på initiativ fra styret eller sekretariatet i Seniornett. Foreningenes navn innledes med ordet «Seniornett», deretter stedsangivelse e.l.
a) Lokale foreninger
En forening er en frittstående enhet med eget styre og egne vedtekter. Vedtektene skal synliggjøre at foreningen er tilsluttet Seniornett og støtter Seniornetts formål. Dette gjelder også om foreningen er tilknyttet en annen organisatorisk enhet, f.eks. en frivilligsentral.
Seniornetts landsmøte vedtar mønstervedtekter for foreningene. Prinsipielle avvik fra mønstervedtektene i en forenings vedtekter skal godkjennes av styret i Seniornett.
b) Nettforening
Medlemmer som melder seg inn direkte i Seniornett i henhold til § 2 blir formelt tilknyttet nettforeningen Seniornett Direkte med samme rettigheter og plikter som medlemmer av lokale foreninger.
c) Oppløsning av en forening
Oppløsning eller nedleggelse av en forening skal meldes til Seniornett. Eventuelle aktiva overføres Seniornett med formål å styrke arbeidet med organisasjonens foreninger. Ved fusjon mellom foreninger forblir aktiva i den fusjonerte foreningen.
§ 12 EKSKLUSJON
En forening eller enkeltmedlem som motarbeider Seniornetts formål eller på annen måte ikke oppfyller vilkårene for å være tilsluttet Seniornett, kan ekskluderes fra organisasjonen etter vedtak i styret.
§ 13 OPPLØSNING
Eventuell oppløsning eller nedleggelse av Seniornett kan vedtas av landsmøtet med 2/3 flertall. For å være gyldig, må vedtaket bekreftes på ekstraordinært landsmøte som avholdes tidligst to – 2 – måneder og senest fire – 4 – måneder etter ordinært landsmøte.
Landsmøtet vedtar samtidig disponering av organisasjonens midler. Midlene skal gis til virksomhet som ligger innenfor organisasjonens formål.
§ 14 IKRAFTTREDEN
Disse vedtekter erstatter vedtektene av 07.10.2021 og trer i kraft i og med vedtak i landsmøtet 5. mai 2023