Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Aktuelt

Seniornett får korona-hjelp fra regjeringen – flere kan få datahjelp

To av Seniornetts frivillige, Ali Reza (til vestre) og Fredrik Rellsmo.

Saksbehandlingen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet var rekordrask da Seniornett ba om korona-hjelp fra regjeringen, som bevilget støtte med bare to dagers saksbehandlingstid.

Pengene skal blant annet gå til utstyr og lisenser slik at vi kan engasjere flere frivillige til å svare på datahjelpen.

Mål om å hjelpe alle som ringer

– I denne saken har regjeringen svart på vår henvendelse om krisehjelp imponerende raskt. Det gjør at vi kan møte behovet på en god måte. Målet vårt er at ingen skal ringe datahjelpen og oppleve å ikke få hjelp, sier generalsekretær Kristin Ruud i Seniornett.

Allerede nå er det to til tre frivillige ekstra som svarer på datahjelpen. Men hvis denne situasjonen fortsetter til over sommeren vil behovet for å hvile mannskapet gjøre at Seniornett vil trenge flere frivillige. Og øker pågangen må vi ta inn enda flere frivillige til datahjelpen.

– Dagens teknologi gjør at vi kan betjene datahjelp-telefonen fra hjemmekontor. Det gjør at vi kan være fleksible. Men uten hjelpen fra Regjeringen ville vi ha vært nødt til å avvise flere. Pågangen fra seniorer som trenger datahjelp skyldes både at lokalforeningene i Seniornett har stengt ned sitt tilbud og at flere ønsker å kunne «se» sine kjære når koronaen tvinger oss i frivillig eller pålagt hjemmekarantene, mener Ruud.

Over til Ullensaker

Seniornett Ullensaker er en nystartet forening på Romerike. De har organisert seg slik at de kan gi veiledning i bruk av videotelefon-programmer som Skype, Messenger, FaceTime og lignende på telefon og TeamViewer.

Seniornett har en avtale med Seniornett Ullensaker om at alle medlemmer i Seniornett kan benytte tilbudet til Seniornett Ullensaker.

– Tilbudet fra Seniornett Ullensaker er fantastisk. Det betyr at de som trenger opplæring kan få en avtale med en av de frivillige som kan hjelpe til med å opprette brukerkonto og gi opplæring slik at seniorene våre kan se og snakke med familie og venner. Det trenger vi i disse tider. Og husk, det er ikke bare vi seniorer som trenger å se barnebarna. Barnebarna trenger oss besteforeldre minst like mye i en så utrygg situasjon som vi er nå, sier generalsekretær Kristin Ruud i Seniornett.

Datahjelpen når du på telefon: 22 42 96 26 og taste 1, alle hverdager fra klokken 9 til 15.30.

 

Footer