– Vi ser at omfanget bare øker, samtidig som svindlerne blir mer kreative og kyniske i måtene de går frem på. Når vi går inn i 2022, er det veldig lite som tyder på at vi vil se mindre til disse svindelforsøkene – snarere tvert imot. Derfor er det viktigere enn noensinne å vite hva man skal beskytte seg mot, og hvordan du best gjør dette, sier senior sikkerhetsanalytiker Thorbjørn Busch i Telenor.
– Vi sperret rundt 38 millioner svindelanrop fra å nå kundene i 2021. De siste 30 dagene har vi blokkert 3,3 millioner tekstmeldinger, supplerer informasjonssjef Magnus Line.
Bekreft identiteten din i to trinn
Svindelforsøkene arter seg på ulike måter, men den grunnleggende regelen er den samme: Gi aldri fra deg personlig informasjon, bankkontonummer og absolutt ikke pinkode eller kode fra kodebrikke!
Den andre hovedregelen er å benytte totrinnsbekreftelse (tofaktor-autentisering) der det er mulig. Tofaktor betyr at du etter at du har brukt vanlig kode, bekrefter at det faktisk er deg som holder på å logge inn, for eksempel ved å oppgi et passord du får tilsendt i en tekstmelding (SMS) eller på e-post.
Magnus Line i Telenor forteller at svindelen går gjerne i bølger og opptrer i ulike former. Dessuten kan den ramme alle aldersgrupper, men han sier at eldre kan være mer utsatt og sårbare.
– Om du er i tvil om noe er svindel, anbefaler jeg sterkt å rådføre deg med noen du stoler på. Venner og familie er alltid gode støttespillere. I veldig mye svindel er gjerne budskapet at du har dårlig tid og må agere fortest mulig, men det er renspikket manipulasjon for å lure deg. Vær bevisst på dette, og du har allerede gjort veldig mye for å sikre deg mot svindel, sier Line.