Det aller meste av svindelforsøkene er finansielt motivert, svindlerne vil ha tak i penger eller informasjon som de kan selge for penger. Grunnregelen er å aldri gi fra deg personlig informasjon, bankkontonummer og definitivt ikke pinkode eller kode fra kodebrikke. Banken din vil aldri finne på å spørre om det.
Ulike former for svindel
Spoofing er når du blir oppringt fra et norsk mobilnummer. Tanken til svindlerne er at du lettere tar telefonen om det er et norsk nummer du blir oppringt fra. Svarer du dette nummeret kan du møte en person som vil ha deg til å gi fra deg opplysninger som de kan bruke til å svindle deg. Et typisk eksempel er at vedkommende som ringer deg opp presenterer seg fra Microsoft. De vil at du skal logge deg inn på PC-en din på en bestemt side. Da tar de kontroll over PC-en din og krever løsepenger for den. Her er listen egentlig utømmelig over hva svindlerne har til hensikt å gjøre.
Det norske mobilnummeret som svindlerne har brukt til å ringe deg opp med er et skalkeskjul. Men den som eier nummeret kan oppleve å plutselig blir oppringt av folk som har tapt anrop på mobilen. For det er nemlig slik at når du blir oppringt av det norske nummeret og du tar telefonen, kommer du til svindlerne. Hvis du derimot ikke tar telefonen og ringer tilbake til det tapte anropet, er det nummerets eier som får alle telefonene.
På fisketur
Phising – fisking var det mye av like før jul da alle ventet på pakker. Du mottar gjerne e-post eller SMS med for eksempel beskjed om at det er betalt for lite porto for brevet/pakken. Du blir da bedt om å trykke på en lenke for å betale portoen. Lenken leder deg til et nettsted som ser ut som et kjent nettsted, for eksempel Posten eller Bring, men som er en falsk side. Når du skal «betale» for portoen og gir fra deg brukernavn, passord og kortinformasjon kan kontoen din bli tappet på sekunder.
Wangiri kalles der når du har tapt anrop fra et utenlandsk nummer. Typisk nok ringer det bare en gang. Du rekker ikke ta telefonen. Når du ringer tilbake går taksameteret. Legg på så raskt som mulig.
For godt til å være sant
Andre utbredte svindelforsøk er kjærlighetssvindel, investeringsbedrageri eller e-post med trusler om løsepenger eller at venner og familie får se bevis for at du har vært utro, besøkt pornosider eller lignende.
– Svindelforsøk har dessverre økt. Telenor har god kompetanse på dette og bare fra august 2019 til februar 2020 stanset vi 25 millioner svindelanrop. Er det noe som er for godt til å være sant er det som regel svindel, sier informasjonssjef Magnus Line i Telenor.
Hans viktigste råd er å ikke gi fra deg informasjon. Men om uhellet er ute, er anbefalingen å kontakte banken din.
Husk at det er mange som kan ringe deg som ikke er svindlere. Flere som jobber med smittesporing av COVID-19 forteller at mange ikke tar telefonen når det er et ukjent nummer. Andre har opplevd at det var lege eller sykehus som ringte. Er det et norsk nummer kan du som regel ta telefonen. Men ikke gi noe personnummer, eller kortidentifikasjon. Smittesporere spør ikke etter det!