Blant de som har klaget Telenor inn for Forbrukertilsynet er Forbrukerrådet. En av begrunnelsene som rådet har anført er at når Telenor innfører betaling for e-posttjenesten Online.no, så vil det innebære problemer for eldre som kunder, som trenger mer tid for å legge om de digitale livet, som Tek.no skriver.
Det er ulovlig å drive negativt salg i Norge. Telenor kan rammes både av å innføre betaling for det som tidligere var en gratis-tjeneste, og som folk føler seg tvunget til å betale for, noe som defineres som negativt salg.
I tillegg var det gratis for online-brukere med inntil to gigabyte (GB) lagringsplass. Når Telenor innførte betaling for online-tjenesten, økte de samtidig langringsplassen til fem gigiabyte (GB). Klagerne har anført at det er negativt salg, da de ikke har bedt om mer lagringsplass.
Seniornett hadde i vår møte med Telenor etter at de varslet innføringen av betaling på e-posttjenesten, som tidligere var gratis. Vi fryktet at eldre ville føle seg tvunget til å betale for tjenesten, rett og slett fordi det ble for komplisert å bytte til annen e-posttjeneste. Vi har fått mange henvendelser fra medlemmer om denne saken, som dreier seg om alt fra hjelp til å bytte e-posttjeneste, til de som er frustrert fordi tjenesten de er bedt om å betale for, har blitt dårligere.