Internett er i utgangspunktet et sted for mye moro, nyheter, og hygge. Enkelte ganger kan det imidlertid bli både ekkelt og uhyggelig.
Denne historien viser at det skjer noen ganger. Det hele startet ved at vårt medlem ønsket å selge noen brukte gjenstander på nett. Facebook marketplace ble valgt, siden man der når et bredt publikum. Det skulle vise seg at det kanskje ble litt for bredt.
En «dame» tok kontakt og ville kjøpe varene. Hun ønsket å bruke Fedex til både frakt og betaling. Dette «firmaet» hadde navnet Courrierfedex Express med e-post courrierfedexexpress773@gmail.com. Allerede der burde varsellampene ha lyst, siden ingen seriøse firma bruker gmail.
Krevde betaling for frakt
Damen ville at vårt medlem skulle betale et gebyr for frakten. Vårt medlem motsatte seg selvfølgelig dette, det er ingen som skal betale noe for å selge en vare. Damen mente da at det allerede var inngått en avtale, så medlemmet måtte gjøre dette. Hvis ikke ville det få konsekvenser. Denne «samtalen» foregikk i Facebook Messenger. Damen påsto at hun ville sende 800 kroner mer enn prisen på varene, slik at vårt medlem ikke skulle tape på denne handelen. Vårt medlem skulle da betale dette ved å kjøpe PCS-ladekoder. Seniornett har kopi av samtalen som foregikk i Messenger, og den ble mer og mer ubehagelig for vårt medlem.
Underveis i samtalen ble e-post og adresse oppgitt for at «firmaet» skulle kunne komme med pengene og hente varene.
Vårt medlem kjente ikke til denne måten å betale eller frakte varen på, så medlemmet nektet å betale til «fraktselskapet».
I “samtalen” som foregikk i Facebook messenger, så ble vårt medlem truet med at her var det inngått en avtale som måtte oppfylles og at rettslige skritt ville bli tatt.
Det som skjedde videre da, var at vårt medlem fikk trusler i e-post og dette skulle liksom være fra Interpol. Selve truslene i e-posten så ut som noe et barn hadde klippet sammen, men dette er uansett veldig ubehagelig å motta. Det sto blant annet at “våre sikkerhetstjenester vil arrestere deg”
Trusselen kom i e-post og hadde fryktelig dårlig norsk språk, men allikevel var det ubehagelig å få slikt i innboksen. Vårt medlem kontaktet oss for å få råd. Medlemmet hadde også tenkt å anmelde forholdet til politiet, noe som også ble gjort. Saken ble registrert, men henlagt kort tid etterpå.
Selve svindelmetoden er kjent. En svindler ønsker å kjøpe en vare og vil betale deg en sum over det du forlanger. Denne overskytende summen skal dekke frakt og det er denne summen svindleren forsøker å få deg til å betale. Hvis du betaler, så hører du ikke noe mer, da har svindleren fått sine penger og blir borte. Det er synd at det er så mye av dette, så vær forsiktig og hvis du lurer på noe, ring oss gjerne for å få råd.