Du kan laste ned appen både i App Store og i Google Play butikk:
Nabohjelp er en sosial løsning som raskt kan løse dine hverdagsproblemer. Den ble startet av Obos, men er nå åpen for alle. Ved å bruke Nabohjelp kan du bidra til at nabolaget kommer nærmere hverandre. Dette er en app for deg som:
- Trenger noe, men ikke vet hvem du skal spørre eller vil slippe å kjøpe nytt.
- Setter pris på miljøvennlige løsninger.
- Synes det er gøy å låne til og av andre.
- Bryr deg om mennesker og samfunnet rundt deg.
- Ønsker å få med deg ting som skjer i nabolaget ditt.
Noen eksempler på hva folk har brukt nabohjelp til, er å låne verktøy de bare trengte den én gangen, lufte hunden de aldri fikk selv og å skaffe ekstra stoler til bursdagsfesten.
Denne omtalen er skrevet etter at vi har lastet ned Nabohjelp på en iPhone, men framgangsmåten er den samme med en Android-telefon.
Så starter vi
På det første bildet du får opp etter å ha lastet ned appen og åpnet den, får du, i tillegg til litt informasjon om appen, mulighet til å registrere deg.
På neste skjermbilde må du krysse av for at du har lest appens personvernærklæring og godtar brukervilkårene for appen. Så må du skrive inn ditt mobilnummer. Da kan du velge om du vil registrere deg med BankID på mobil eller SMS-kode. Vi velger SMS, og skriver inn koden vi mottar på neste skjermbilde. Da får vi opp et skjermbilde der du må bekrefte at du virkelig er deg. Så kan du fylle ut adressen din.
Når du skriver inn adressen din, kommer den inn i et annet skjermbilde hvor du trykker på din adresse. Det høres vanskelig ut, men det er det ikke. Poenget er at appen vil sikre at du skriver inn en adresse som virkelig finnes. Og da kommer postnummer og -sted automatisk opp. Så bekrefter du. Da kommer du til en side hvor du skal skrive inn e-postadresse for at Nabohjelp skal kunne kontakte deg. Du velger selv om du vil godta å få tilsendt nyhetsbrev. På neste skjermbilde bekrefter du at den inntastede informasjonen er korrekt. Så kan du legge inn et profilbilde hvis du ønsker. Da blir kontoen din mer personlig, og det blir kanskje lettere å få hjelp.
Dette blir en lang innledning, men trøsten er at du bare skal legge inn informasjonen én gang. På neste skjermbilde kan du velge å slå på posisjonsangiver. Funksjoner som mistet og funnet, samt oversikt over nærmeste hjertestarter fungerer bedre da, men du er ikke nødt til å tillate dette. Så får du spørsmål om du vil tillate push-varsler, altså varsler direkte til mobiltelefonen din. Så kommer vi omsider til startsiden
Vi ser at Jonas, 750 meter fra bostedsadressen vår, trenger en huggestabbe. Det har vi dessverre ikke, og kikker i stedet på de ulike alternativene i appen.
Tilby en tjeneste
Både hvis du skal tilby eller spørre om en tjeneste, trykker du på “Legg ut”-symbolet i midten nede på skjermen. Da får du fram følgende muligheter:
Vi har ikke hund selv, og savner kontakt med firbente. Derfor vil vi tilby naboer å lufte hunden deres. Vi trykker på “Tilby naboen”, og får opp dette skjermbildet:
Vi trykker på “Dyr” og får opp dette skjermbildet:
Vi fyller ut tittel og beskriver hva vi tilbyr. Man kan også laste opp et bilde av seg selv, det kan være tillitsvekkende. Legge merke til at du kan endre standardvalget for hvor lenge posten skal ligge ute. Så trykker vi på “Send”-knappen nederst på skjermen (kom ikke med på bildet over). Og så, som det står i neste skjermbilde, er det bare å lene seg tilbake og vente på svar. Det er samme fremgangsmåte hvis du vil spørre om en tjeneste eller selge noe.
Andre tjenester
I vårt nabolag er det per nå ingen som skal selge noe eller tilby tjenester. Hvis det blir det, vil de synes på åpningsbildet. Her er vårt tilbud om lundelufting kommet opp.
Derimot er det mange som har “Mistet og funnet” ting. Det ser vi når vi trykker på symbolet.
Hvis du har funnet noen som etterlyses, trykker du på den aktuelle posten. Da kommer du til en side med mer informasjon og mulighet til å skrive inn en melding til den som har opprettet posten.
Flere tjenester
Nabohjelp har flere valg på toppen av skjermen. “Hva skjer?” gir deg oversikt over ulike aktiviteter i nærheten av der du bor. “Steder” gjør mye av det samme, men med kart inkludert. “Gjenvinning” gir deg oversikt over returpunkter og “Hjertestarter” gir deg posisjonen til slike apparater i nærheten.
I økonomisk trange tider, som ved høy strømpris og økende renter, kan det være fristende å selge gjenstander du ikke bruker mye. På “Hjem”-skjermbildet trykker du “Legg ut” som tidligere forklart.
Da får du opp et skjermbilde med “Selge noe”-alternativet og du kan skrive en post på samme måte som da vi ville lufte en hund.
Hvor nyttig Nabohjelp er, avhenger blant annet av hvor mange personer i ditt nærområde som bruker appen. Vi er glad i den, men det finnes også alternativer som Småtjenester, MinSmåjobb og Mitt Anbud. Ellers fikk tjenesten Luado mye skryt i bladet Dine Penger nylig. Flere av disse er kommersielle og tar en liten provisjon av avtalene du inngår, men kan likevel gi deg en hyggelig ekstrainntekt.
Det finnes også flere Facebook-grupper for bytte og salg av brukte gjenstander og tjenester. Husk også at seniorer kan ta kontakt med frivillighetssentralene hvis man trenger hjelp.