Denne artikkelen er til hjelp for de som har fastlege eller går til klinikker der de bruke PasientSky til timebestillinger og kontakt mellom behandler og lege. Noen fastleger tilbyr også timesbestilling via helsenorge.no.
PasientSky brukes som regel som en app på smarttelefon eller nettbrett, men den kan også brukes direkte i en nettleser på https://my.pasientsky.no/no/ . Logger du deg inn direkte i en nettleser (altså ikke bruker appen) vil utseende og framgangsmåte være nok så annerledes enn når du bruker appen. Denne artikkelen er en veiledning i bruk av PasientSky som en app, fordi appen for de fleste er enklere å bruke enn nettsiden.
Laste ned appen på din smarttelefon eller nettbrett.
- Trykk på AppStore (iPhone/iPad) eller Play Butikk (Android) og søk etter PasientSky
- I App Store trykk på «Hent» og i Play Butikk trykk på «Installer» og trykk på «Åpne» etter installeringen
- Før du kan begynne å bruke appen skal du først gjennom registreringen
- trykk på «Aktiver»
- trykk på BankID eller BankID på mobil og logg inn med valgt måte
- PasientSky vil be deg om tilgang til posisjon, for å hjelpe deg med å finne nærmeste klinikk i forhold til din posisjon. Trykk på «Tillat»
- Nå vises forsiden (Hjem) til PasientSky appen
Bruke PasientSky appen
Først en forklaring hva du ser på «Hjem-skjermen»
Øverst til venstre kan du trykk på de «tre liggende streker» for å få tilgang til blant annet profilinnstillinger hvor du kan endre registrert e-postadresse, telefonnummer, adresse med mere. Her finner du også Logg ut-funksjon
Pluss tegnet gir mulighet for «Finn klinikk» og «Start». Som regel benyttes ikke denne funksjon, men den grønne start-knappen lenger nede
«Mine gjøremål» viser en oversikt over oppgaver behandleren har sendt deg (ekonsultasjoner), samt dialoger som skal besvares eller er uleste.
Min kalender viser en oversikt over kommende timer eller arkiverte timer. Her registreres bare de timer som er bestilt via appen.
Min Medisin viser mulighet for fornyelse av medisin og levering av medisin fra apotek
Bruk denne «Start» vil du komme til de funksjoner ditt legekontor/klinikk gir tilgang til i PasientSky appen
- trykk på Start
- dersom du trenger akutt helsehjelp kan du trykke på den røde knappen «Trykk her for akutt hjelp» og deretter velge hvor du vil ringe til
- dersom du ikke trenger akutt helsehjelp, men ønsker å bestille en time, ha en e-konsultasjon eller fornye medisiner, trykker du på «Velg klinikk»
- navn på aktuelle legekontor eller klinikker vises. Dersom klinikken ikke vises kan du søke etter den. Trykk så på aktuelt legekontor/klinikk
- du vil nå se en oversikt over hvilke tjenester du kan benytte deg av i PasientSky for aktuelt legekontor/klinikk. Eksemplet viser hvilken tjenester Hof legekontor benytter i PasientSky
Bestill time
Basert på om klinikken benytter seg av timeforespørsler eller direkte timebestilling vil du få opp ulike valg. Trykk på «Start» og deretter på «Bestill time»
-
Direkte timebestilling
For å bestille en direkte timebestilling, må du først velge klinikk og hvilken behandler du ønsker time hos. Du vil nå automatisk få opp kalenderen til denne behandleren der dager med ledige timer markeres med blått. Trykk på den dagen du ønsker time og deretter på tidspunktet du ønsker.
Skriv eventuelt inn en kommentar, og trykk på «Bestill».
Du vil nå finne bestilt time i Kalender-funksjonen i appen
-
Timeforespørsel
For å sende en forespørsel om timebestilling, velger du først klinikken og deretter hvilken behandler du ønsker time hos. Du vil nå automatisk få opp kalenderen til denne behandleren. Dager det er mulig å forespørre timer, markeres med blått. Klikk på dagen ønsket dag og velg deretter en av tidsintervallene
OBS!! Klinikken må først behandle forespørselen, før du vet om du får ønsket tidspunkt og dag.
Du vil få en e-post og en SMS med bekreftelse for ønsket dag og tidspunkt eller forslag til annen dag og/eller tidspunkt. En e-post fra PasientSky vil se slik ut:
Når du har mottatt svar fra klinikken, og de har gitt deg en time, vil du kunne se denne i Kalender-funksjonen i appen.
Fornyelse av resept
Dersom du har en eksisterende resept, kan du enkelt fornye denne ved å klikke på Fornyelse av resept fra legen.
- trykk «Start»
- trykk på «Fornyelse av resept»
- i emne-feltet skriver reseptfornyelse
- i beskjed feltet skriver du navnet, dosering og mengde på det medisin du vil fornye.
Det er også mulig å ta et bilde av pakningen og legge det ved - trykk på «Send»
- du mottar en e- post om at du har fått svar på henvendelseni PasientSky
Annen henvendelse
«Annen henvendelse» kan du bruke dersom du har ikke-medisinske spørsmål, som for eksempel avbestille en time hos fastlege. Slike henvendelser blir besvart av resepsjonen på legekontoret/klinikken og går ikke via din behandler.
- trykk på «Start»
- trykk på «Annen henvendelse»
- skriv stikkord i emnefeltet og skriv spørsmålet eller beskjeden din i Beskjed-feltet
- trykk på «Send»
- du mottar en e- post om at du har fått svar på henvendelsen i PasientSky
Elektronisk konsultasjon (E-konsultasjon)
E-konsultasjon er en digital konsultasjon der du kan starte en dialog med din fastlege/behandler (eller dens vikar) og få medisinske råd. For en konsultasjon skal man også betale en egenandel.
- trykk «Start»
- trykk «Elektronisk konsultasjon»
- velg din fastlege/behandler
- i emnefeltet skriver du et kort stikkord og i beskjed-feltet beskriver du så nøyaktig og detaljert som mulig de symptomer du har. Du kan også ta et bilde og legge det ved
- du mottar en e- post om at du har fått svar på henvendelsen i PasientSky. For e-konsultasjon gjelder at det kan ta noen dager (inntil 5 dager) før du får svar
Klinikkinformasjon
Under klinikkinformasjon vil du kunne se informasjon om klinikken. Ved å klikke på hjertet øverst til høyre, kan du sette din klinikk som Favoritt. Dette betyr at du automatisk alltid vil få opp klinikken øverst i søkelisten.
Den har tre valg:
- «Basis» (oversikt over de tjenestene klinikken har gjort tilgjengelig)
Her kan du også velge de tjenester aktuelt legekontor/klinikk benytter i PasientSky - «Åpningstider» (som er selvforklarende)
- «Nyheter» (nyheter klinikken har lagt ut, for eksempel tilgjengelige vaksiner, ferieavvikling mer mere)
Nederst på «Hjem-skjermen» vises fem ikoner.
Hjem
Viser «Hjem-skjermen» (som beskrevet ovenfor)
Betalinger
Under Betalinger kan du se dine ubetalte fakturaer, om du har noen eller arkiv med det du har betalt tidligere i egenandel for legebesøk eller e-konsultasjoner
Post
viser en oversikt over Uleste (ulest post) eller Arkiv (oversikt over sendte forespørsler via PasientSky appen som reseptforespørsler, e-konsultasjoner)
Oppgaver
oversikt over alle tilsendte oppgaver, for eksempel en oppgave gitt i en e-konsultasjon
Nyheter
Oversikt over nyheter klinikken har lagt ut, for eksempel tilgjengelige vaksiner, ferieavvikling mer mere
Lykke til med bruk av appen PasientSky. Den er nyttig!!