Vy-appen må du laste ned fra Google Play, hvis du har Android-telefon og App Store hvis du har iPhone.
Når du skal ta appen i bruk første gang må du fylle ut informasjon om deg som navn, telefonnummer og e-postadresse. Du må også legge inn et betalingskort, slik at du får kjøpt billetter. Det er viktig å følge fremgangsmåten. Bruk god tid og les hva de spør om.
Hvorfor må du oppgi e-postadresse og mobilnummer? Om toget er forsinket eller avlyst, så kan du få melding i appen, som push-varsel som vises på skjermen din, som SMS eller som e-post. Du kan også velge å få tilsendt kvittering på e-post når du kjøper togbillett. Det er trygt og praktisk, men da trenger Vy e-postadressen din.
På jakt i menyen
I menyen kan du tilpasse appen etter dine behov. Menyen er øverst i appen, det såkalte hamburger-symbolet. Under «Min profil» kan du legge inn fødselsdato, slik at du får honnørrabatt. Du kan legge til betalingskort og angi kvittering, det vil si om du vil ha kvittering tilsendt på e-post. Dette koster ikke noe ekstra.
Vær oppmerksom på at betalingskort har en utløpsdato. Hvis du prøver å kjøpe billett, og ikke får det til, kan det være at kortet er utløpt.
Kjøpe billett
Hjem-menyen i Vy-appen kan gjøres personlig, slik at de stasjonene du reiser oftest fra ligger som favoritter. Vil du endre på dem, kan du velge «Endre» eller «Legg til sted».
Å kjøpe billett finner du under «Søk og kjøp» som ligger som meny til høyre nede i appen.
Du starter med å skrive inn avreisestasjon, «Reise fra». Når du klikker der vil dine siste reisesøk vises under, altså de strekningen du søkte på sist. Nå kan du enten skrive inn avreisestasjon, eller velge blant søkene som vises.
Du får nå spørsmål om å tilpasse søket ditt, skal du reise en vei, eller tur-retur. I appen er «En vei» det automatiske valget.
Når vil du reise? Reise nå? Eller er du avhengig av at appen finner tog som passer til et bestemt tidspunkt du må være på ankomststedet. Klikk på Reise nå og du får opp et hjul med dato og klokkeslett, og når du vil reise fra eller ankomme destinasjonen.
Hvem skal reise? Når du klikker på dette valget finner du flere valg. Her må du angi om du er honnør. Er dere flere som reiser sammen kan du kjøpe billett til alle i appen. Når billettene er kjøpt kan du dele med dine medreisende.
Vær oppmerksom på at neste gang du skal kjøpe billett vil dine siste valg være det som først kommer opp som valg.
Mange endringer
Har du valgt at du skal reise fra Hamar til Drammen, men så vil du heller undersøke når toget går fra Drammen til Hamar. Da kan du velge pilene opp og ned, så bytter, i dette tilfellet, Hamar og Drammen plass, slik at reisen vises fra Drammen til Hamar.
Når du får opp reisevalg, så ser du at du må bytte tog om du vil reise fra Hamar til Drammen. Det er toget som har kortest ventetid på Oslo S som kommer som valg. Men kanskje skal du gå av i Oslo og bytte julegaver med niesen din, før du fortsetter til Drammen. Klikk på reisedetaljer, og endre avgang. Da kommer det det opp alternative avganger fra Oslo S. Velger du noen av dem kan du fortsatt ha sammenhengende pris.
Betaling
Når du er inne i reisebestillingen og har funnet dine avganger, finner du pris nederst i appen. Velg «Fortsett», da kan du velge om du vil kjøpe fast sete. Det koster ekstra å reservere sete. Du får tildelt automatisk sete, og kan også der klikke og gjøre endringer om du foretrekker å sitte med eller mot kjøreretning, om du ønsker bord eller vindusplass?
Mulighetene i Vy-appen er utrolig mange. På noen av langdistansetogene kan du for eksempel velge om du reiser med barn eller har med kjæledyr, eller motsatt, at du ikke tåler kjæledyr og vil sitte i en togvogn uten dyr.
Bruk gjerne litt tid til å utforske mulighetene i appen. Se deg litt rundt, for mange funksjoner ligger litt gjemt. Du lærer deg fort snarveiene, uten å sjekke ut alle muligheter. Husk også at du kan avbestille reisen i appen også. Ikke alle billettyper er refunderbare, men det er verdt å prøve om du ikke kan gjennomføre reisen.