Selv om forbrukerkjøpsloven i Norge i stor grad beskytter forbrukeres rettigheter ved alt fra retur av produkter og utbedringer av feil, så har det likevel hele tiden vært et hull i lovverket. Det har nemlig ikke omfattet digitale tjenester – før nå.
Nå kan du klage på både Facebook, Dropbox og Netflix.
– De nye reglene lovfester grunnleggende forbrukerrettigheter for et stort antall digitale ytelser, og gjør forbrukerbeskyttelsen dekkende også i digitale flater, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Hvilke kjøp får beskyttelse?
Digitalytelsesloven gir deg forbrukerrettigheter når du kjøper rene digitale ytelser. Dette er typisk abonnement på strømmetjenester for film, serier og lydbøker. I tillegg omfatter loven kjøp av apper, programvare og spill.
– Det er ikke noe krav at ytelsen lastes ned, og hvis du kjøper spillet eller programvaren på plate eller minnepinne vil loven fortsatt gjelder, sier Iversen.
I tillegg vil loven kunne gjelde gratistjenester der du gir selskapet tilgang til flere personopplysninger enn det som strengt tatt er nødvendig for å gi deg tjenesten. Dette vil i praksis føre til at tjenester som Snapchat, Whatsapp og Facebook vil kunne omfattes av loven.
Her kan du lese Forbrukerrådets omtale av den nye loven om kjøp av digitale tjenester.