– Det er heller ikke uvanlig at vi får spørsmål om hvor dokumentet var blitt lagret, eller at han har lastet ned et program han ikke trenger og som plutselig koster mye penger, forteller Dag Hanssen, en av datahjelperne.
Datahjelperne understreker at ingen spørsmål er for «dumme». – Mitt inntrykk er tvert imot at de fleste har forsøkt å løse problemet selv først. Når de så ringer oss er en del både «kokt i hodet» og ganske forvirret. Vi er jo vant til å snakke med seniorer om dataproblemer så som regel finner vi ut av det, forteller Dag Hanssen.
Datahjelp i Seniornett er gratis for medlemmene. Telefontjenesten er åpen mellom klokken 9 og 15, alle virkedager. Og med det nye telefonsystemet på plass er det nå mye lettere å komme igjennom på telefon og få svar. Det er både frivillige og ansatte som svarer de som trenger datahjelp.
Skriveren
Roar Kristiansen er kursansvarlig i Seniornett og en av de du møter om du ringer oss. – En gjenganger blant de som ringer inn med PC-problemer er at de har mistet forbindelsen mellom PC og skriveren. Veldig ofte har haken ved «bruk som standardskriver» blitt borte. Løsningen er å gå inn på «innstillinger», «enheter og «enheter og skannere» for å sjekke om skriveren din er valgt som standardskriver, forteller Roar.
Hvorfor skriveren plutselig ikke lenger er standardskriveren vet han ikke helt. – Vi vet jo ikke hva som har skjedd før medlemmene ringer oss. Men heldigvis er dette noe som vi enkelt kan bidra til å gjenopprette, sier Roar
E-post
En annen gjenganger for datahjelperne hos Seniornett er problemer med e-post, spesielt de som har e-posttjenesten «Windows Live Mail» fra Microsoft. Denne tjenesten blir ikke lenger oppdatert, så før eller siden får alle med Windows Live Mail -kontoer problemer. Seniornett anbefaler derfor at de som bruker PC med Windows 10, og som ikke har kjøpt Office-pakken med Outlook, at de kan bruke e-post appen i Windows 10.
For de med eldre maskinene er løsningen ofte at de må lese e-posten sin via nettleseren.
– Vårt klare råd er å bytte e-post-konto mens du ennå har tilgang til kontakter og informasjon. Det er mange som tilbyr e-post. I dag er den mest brukte tjenesten gmail fra Google. Andre igjen kan få e-post via sin internett-leverandør. Men velger du den løsningen må du bytte e-post om du bytter leverandør, sier Roar som understreker at Seniornett også hjelper til med å lage gmail-konto til de som vil bytte.
Gmail kan du bruke uansett om du har PC, Mac, nettbrett eller smarttelefon.
Hvor er dokumentet?
Noen ganger ringer telefonen eller du blir distrahert, og når du kommer tilbake til PC-en finner du ikke igjen dokumentet du arbeidet på. Hvor lagret du det?
– Vi får noen slike spørsmål i løpet av året, forteller Dag. Ofte er frustrasjonen og fortvilelsen stor når vedkommende ringer inn. Har du lagret dokumentet, så finner vi det alltid. Sto det «Dok 1» på word-dokumentet, og du ikke bruker Office 365, er det ikke sikkert vi kan hjelpe. Men filutforskeren (gul arkivmappe på windows-PC-er) er et godt hjelpemiddel. Her finner du dine nylig brukte filer først. Søkefunksjonen (forstørrelsesglass nede til venstre på menylinjen) er også et nyttig hjelpemiddel. Den søker også i innholdet i dokumentet.
– Når det gjelder problemer med nettbrett og smarttelefon så er de vanligste spørsmålene knyttet til oppdateringer. Generelt sett er det viktig å oppdatere når du får melding om det. Når noe blir oppdatert blir feil og sikkerhetsproblemer rettet opp. Det du aldri må gjøre, uansett om du har nettbrett, smarttelefon, PC eller Mac er å laste ned gratis programvare fra ukjente nettsider eller annonser.
– Ingen spørsmål er for dumme. Og det er bedre å ringe oss i forkant, enn å laste ned noe du ikke skulle ha gjort. Vi er jo der for å hjelpe medlemmene, sier Roar Kristiansen.