Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Aktuelt

Flere eldre må få tilbud om digital opplæring!

Nina Sandberg skrev i Aftenposten 31. mai at hun måtte kjøre 15 mil hjem til sin fortvilte mor for å legge inn opplysninger på nett til Skatteetaten. Telefonkontakt med etaten var i praksis umulig, og Sandbergs mor er en av de om lag 600 000 her i landet som har lav eller ingen digital kompetanse. Vi fulgte opp med en kommentar vi sendte avisen.

Sandbergs opplevelse er et eksempel på det vi i Seniornett opplever som en utbredt arroganse fra det offentlige. Innbyggerne skal tvinges til å benytte digitale tjenester, selv om det for noen innebærer økonomisk risiko og personlige problemer. Det er sårt å bli satt utenfor. Dessuten er det en demokratisk svakhet når mange innbyggere utestenges, for eksempel i valg som kun gjennomføres digitalt. Derfor må tilbudet om digital opplæring av eldre styrkes kraftig.

Det offentlige sparer milliarder på digitalisering, men bruker minimalt på opplæring av brukerne.

Seniornett er en frivillig organisasjon med nær 9 000 medlemmer og over 200 lokalforeninger over hele landet. Våre medlemmer melder om stadig flere virksomheter som tar i bruk systemer som er vanskelig å bruke for mange av oss. Derfor vil vi formulere to krav til det offentlige:

  • Det skal alltid være et analogt tilbud for tjenester rettet mot allmenheten. Det analoge tilbudet skal være «nødutgangen» hvis du ikke får til å bruke den digitale løsningen. Det gjør det tryggere for seniorer å bruke digitale selvbetjeningsløsninger.
  • Alle digitale tilbud og tjenester må ha kontaktinformasjon og telefonnummer på nettsiden. Du må kunne ringe om noe går galt.

Kristin Ruud,
Generalsekretær Seniornett

Portrett av Kristin Ruud

Footer