Apple ID er en brukerkonto man trenger for å bruke iPhone, iPad og Mac. På kontoen lagres blant annet kjøp fra iTunes og App Store, adressebok og sikkerhetskopier slik at man kan få tilgang til de fra flere enheter.
Hva brukes Apple ID til?
- Innlogging på iPhone, iPad, iPod, Mac og andre Apple-enheter
- Kjøp i App Store, iTunes og iBooks
- FaceTime og iMessage
- iCloud
- Kjøp på Apples nettsider
- Find My iPhone
- Lagring av sikkerhetskopi
Hvordan oppretter man en Apple ID?
Første gang du tar i bruk en Apple enhet blir du bedt om å logge inn med din Apple ID. Hvis du ikke har en ID fra før, får du mulighet til å opprette en ny. Du kan også opprette en ny ID på nettsiden appleid.apple.com.
Brukernavnet ditt vil være e-postadressen din, og du velger selv et passord som må bestå av minst 8 tegn, minst ett tall og en kombinasjon av store og små bokstaver. Det er viktig at du velger en e-postadresse du har tilgang til, for du vil bli tilsendt en sikkerhetskode du må oppgi før du kan fullføre registreringen.
Du vil bli bedt om å fylle inn sikkerhetsspørsmål, som for eksempel “hvilken gate vokste du opp i?” eller “hva het det første kjæledyret ditt?”. Disse spørsmålene brukes for å bekrefte at du er eieren av kontoen hvis du glemmer passordet ditt.
Lagre kredittkort
Hvis du skal handle i App Store, iTunes eller iBooks må du lagre et kredittkort på kontoen din. Det gjør du ved å logge deg inn på nettsiden appleid.apple.com. Hvis du ikke ønsker å lagre kredittkortinformasjonen din, kan du fortsatt laste ned gratisapper. Det er også mulig å kjøpe gavekort som du kan bruke i stedet for kredittkort, disse får du kjøpt i flere butikker og de fleste kiosker.
Hvis du ønsker å endre eller slette kredittkortinformasjonen kan du gjøre det på appleid.apple.com.
En eller flere kontoer?
Du kan i prinsippet opprette så mange Apple ID-er du vil, man Apple anbefaler at du bare har en. Om du har flere enheter fra Apple, kan du bruke den samme kontoen på alle sammen. Alle kjøp du gjør i App Store eller iTunes vil være knyttet til Apple ID-en du kjøpte de fra og det er ikke mulig å overføre de fra en konto til en annen.
Glemt brukernavn eller passord
Hvis du har glemt brukernavnet eller passordet ditt kan du besøke nettsiden iforgot.apple.com.
Når du kommer til denne nettsiden må du først skrive inn din AppleID (det e-postadresse du har brukt da du opprettet din AppleID), trykk på “Continue”. I neste vindu som vises skriver du inn mobilnummeret og trykker på “Continue” igjen. Du vil nå få tilsendt en melding på din telefon om du vil tillate at du bruker telefonen til å endre passordet, det vil si lage et nytt passord.
Tofaktorautentisering
Tofaktorautentisering er et sikkerhetstiltak for å hindre at andre får tilgang til kontoen din. Det er samme prinsipp som BankID, du trenger et fast passord og en engangskode for å kunne logge deg inn. Når du logger deg inn med din Apple ID på en ny enhet, vil du bli tilsendt en engangskode, enten på SMS eller til en annen Apple-enhet hvis du har det. Spesielt hvis du har kredittkortinformasjon lagret, er det anbefalt å bruke tofaktorautentisering.
Veileder hvordan du kommer i gang med tofaktorautentisering finner du her https://support.apple.com/no-no/HT204915
Kan man slette kontoen?
Den eneste måten å slette en Apple ID på er å ringe kundeservice. Før du sletter er det viktig å være klar over at all informasjon, alle filer og alt innhold fra iTunes og App Store vil bli slettet hvis man sletter kontoen.
Gratis lagringsplass
Med alle Apple ID-er følger det med 5gb gratis lagringsplass til skylagringstjenesten iCloud. Om man ønsker kan man abonnere på større lagringsplass. Her lagres sikkerhetskopier, bilder, filer fra programpakken iWorks og lignende. Filer lagret i iCloud kan man hente ned til alle Apple-enheter man er innlogget på.
Her kan du lese mer om Apple ID på Apples nettsider https://appleid.apple.com/faq/#!&page=faq