Når man her snakker om seniorer menes de som er 55 år og eldre.
Det er en del tall å forholde seg til i denne artikkelen, men vi har prøvd å vise så enkelt som mulig. Ta deg litt tid til å studere tallene og tenk på hva de betyr. Du kan jo se spesielt for tallene for din aldersgruppe og sjekke om du kjenner deg igjen.
Hovedkonklusjonen
Medievanene til den norske befolkningen viser et generasjonsskille. De yngre benytter seg mer av strømmetjenester, lydmedier og andre digitale medier, mens de eldre i større grad bruker tradisjonelle medier som radio, avis og lineær-TV.
Dette er neppe noen overraskelse for noen. Men det er likevel interessant å se hvordan medievanene fordeler seg på ulike aldersgrupper.
OBS! Når det står “daglig” i resten av artikkelen betyr det en gjennomsnittsdag. Det betyr altså ikke at man nødvendigvis gjør det hver eneste dag.
Lineær TV
Lineær tv betyr å se på programmer når de sendes (og ikke via opptak eller strømming).
I 1991 så 90 prosent av 67-79 åringene på lineær-TV daglig og blant de yngre aldersgruppene lå tilsvarende andel på omkring 80 prosent. 20 år senere, i 2016, er det en betydelig nedgang i TV-seing blant aldersgruppene mellom 9 og 66 år. Blant 67-79 åringene er det også en nedgang, men fortsatt så 81 prosent på lineær-TV daglig i 2016.
I hele befolkningen er det nå 41 prosent som ser på lineær tv daglig.
Andel av seniorer som ser på lineær-tv daglig fordelt på aldersgrupper:
- 80 år eller eldre: 86 prosent
- 67 – 79 år: 77 prosent
- 55 – 66 år: 66 prosent
Papiraviser
Fra 1991 til 2024 har andelen som leser papiravis daglig sunket fra 84 til 17 prosent i befolkningen som helhet. Også seniorer leser i mindre grad enn før papiraviser.
Andel av seniorer som leser papiraviser daglig fordelt på aldersgrupper:
- 80 år eller eldre: 61 prosent
- 67 – 79 år: 43 prosent
- 55 – 66 år: 24 prosent
Nettaviser
Andel av seniorer som leser nettaviser daglig fordelt på aldersgrupper:
- 80 år eller eldre: 41 prosent
- 67 – 79 år: 55 prosent
- 55 – 66 år: 67 prosent
Sosiale medier
Sosiale medier er slike som Facebook, Instagram, X osv. I hele befolkningen er det 80 prosent som bruker sosiale medier daglig.
Andel av seniorer som bruker sosiale medier daglig fordelt på aldersgrupper:
- 80 år eller eldre: 40 prosent
- 67 – 79 år: 56 prosent
- 55 – 66 år: 74 prosent
Bruk av Internett
Her tenker man på alle varianter av bruk. Det vil si apper, nettaviser, søk på nettet osv. I år 2000 var tallet for hele befolkningen 18 minutter daglig mens det i 2023 var økt til 249 minutter daglig. 249 minutter tilsvarer litt over 4 timer.
Antall minutter seniorer bruker internett daglig fordelt på aldersgrupper:
- 80 år eller eldre: 58 minutter
- 67 – 79 år: 105 minutter, dvs 1 time og 45 minutter
- 55 – 66 år: 176 minutter, dvs 2 timer og 56 minutter
Bruk av mobiltelefon
95 prosent av seniorer (55+) bruker mobiltelefon daglig.
Antall minutter seniorer bruker mobiltelefon daglig. Fordelt på alder og kjønn:
- 80 år eller eldre:
Menn: 46 minutter
Kvinner: 41 minutter - 67 – 79 år:
Menn: 62 minutter
Kvinner: 78 minutter - 55 – 66 år:
Menn: 116 minutter
Kvinner 113 minutter
Legg merke til at i den midterste aldersgruppen bruker kvinner telefon mer enn menn.
Hva bruker man mobiltelefonen til
Det er mange ulike bruksområder på en mobiltelefon. Her er et lite utvalg av bruksområder. Vi har tatt med også de yngre for å se seniorer opp mot yngre aldersgrupper:
Hva slags enheter har man tilgang til
Her snakker vi om ulike digitale “dingser”. Vi viser også her alle aldersgrupper slik at man kan sammenligne seniorer med ikke-seniorer.
Oppsummering
Seniorer får med seg nyheter gjennom de tradisjonelle mediene som radio eller TV, og de leser mer papiraviser. Lineær-TV er den vanligste kilden til nyheter blant personer 55 år og eldre. Men stadig mer av nyhetskonsumet til befolkningen som helhet og også blant seniorer skjer digitalt og spesielt sosiale medier har fått en viktig rolle.
Mobiltelefonen har blitt en stor del av befolkningens hverdag.