Hold Control-/Cmd-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre eller for å forminske.

Aktuelt

Vil ha nasjonal hjelpetelefon for datahjelp

Portrett av Kristin Ruud

Generalsekretær Kristin Ruud

De som fortsatt er tilknyttet en arbeidsplass har gjerne en it-avdeling å ringe til når det blir krøll med programvare eller utstyr. De som har gått over i pensjonistenes rekker har ingen it-avdeling å støtte seg på. Å kjøpe slike tjenester på det kommersielle markedet blir fort dyrt når lønna er byttet ut med pensjon som inntekt.

I dagens samfunn vil mange oppleve utenforskap og ensomhet når de mangler digital kompetanse. Og mange opplever at den digitale kompetansen de en gang hadde ikke holder, utviklingen går for fort.

Ulike tiltak har vært prøvd de siste årene for å motvirke den manglende digitale kunnskapen, spesielt blant seniorer. Blant annet har Seniornett eksistert i 25 år. Seniornett mottar 3,55 millioner kroner i driftsstøtte over Statsbudsjettet.

Digidel og Digihjelpen har eksistert siden 2015. Siden 2018 har KS hatt hovedansvaret for kommunenes lavterskeltilbud for digital opplæring. Det finnes også andre opplæringstilbud til seniorer. Dette er for det meste tilbud som er finansiert av prosjektmidler.

Seniornett får tilbakemeldinger fra våre lokalforeninger om svært ulikt nivå og tilbud om opplæring av seniorer i kommunene rundt om i landet. Fra ingen tilbud til tett og godt samarbeid mellom kommunen og Seniornett.

Hvordan sikrer vi et nasjonalt tilbud om datahjelp til alle landets seniorer, uavhengig av hvor i landet seniorene bor?

Seniornett driver i dag med datahjelp på telefon fem dager i uken. Tilbudet er gratis for medlemmer av Seniornett. Via programvare som gjør at vi kan fjernstyre den digitale enheten kan vi løse 90 prosent av problemene som oppstår. Seniornetts datahjelp er bemannet med frivillige, de er for en stor del seniorer som med rolig stemme og med god tid, veileder og løser små og store problemer. I 2021 mottok Seniornett 5426 telefoner til vår datahjelp. Det gir et gjennomsnitt på 30 telefoner om dagen.

Datahjelp på telefon bør fortsatt kombineres med veiledningstilbud lokalt, lavterskeltilbud i kommunene og kurs og veiledning gjennom Seniornetts lokalforeninger og prosjekter som Datastue-prosjektet. Den store gruppen av eldre som sliter med syn, hørsel og andre aldersrelaterte skavanker vil være voksende. Svært mange i den gruppen vil trenge mer personlig veiledning.

Hvordan kan vi lage et nasjonalt datahjelp-tilbud på telefon for alle landets seniorer?

Først og fremst ved å skaffe mange flere frivillige, og noe mer kapasitet til å rekruttere og organisere tilbudet. Behovet er der. Det er skrikende!

Å gjøre datahjelp på telefon til et tilbud for alle landets seniorer – finansiert av det offentlige, kan bidra til at flere eldre klarer å opprettholde sin digitale kompetanse.

Av generalsekretær Kristin Ruud, Seniornett

Footer